• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
کاهش بهای دالر در برابر افغانی؛

قیمت مواد اولیه همچنان بلند است

  • کد خبر : 6752
  • 17 دلو 1400 - 5:46
قیمت مواد اولیه همچنان بلند است

با آن‌که در جریان چهار روز گذشته، نرخ دالر در برابر پول افغانی پایین آمده است؛ اما هنوز هم مواد اولیه در بازار به قیمت بلند به فروش می‌رسد. شماری از باشنده‌گان ولایت پروان با استقبال از کاهش نرخ دالر در برابر پول افغانی؛ می‌گویند که قیمت مواد اولیه در بازار همچنان بالا است. آنان […]

با آن‌که در جریان چهار روز گذشته، نرخ دالر در برابر پول افغانی پایین آمده است؛ اما هنوز هم مواد اولیه در بازار به قیمت بلند به فروش می‌رسد. شماری از باشنده‌گان ولایت پروان با استقبال از کاهش نرخ دالر در برابر پول افغانی؛ می‌گویند که قیمت مواد اولیه در بازار همچنان بالا است. آنان دکان‌داران را به گران‌فروشی متهم می‌کنند.
در همین حال، شماری از دکان‌داران در پروان می‌گویند که در قیمت مواد خوراکه ۱۰ درصد کاهش به میان آمده است. طوفان در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، «گلپی» می‌فروشد. وی گفت که در نرخ دالر کاهش به میان آمده؛ اما نرخ مواد اولیه همچنان بلند است. طوفان دکان‌داران شهر چاریکار را به گران‌فروشی متهم کرد و افزود که باید جلو گران‌فروشان گرفته شود. او تصریح کرد: «نرخ دالر کاهش پیدا کرده؛ اما چه فایده که در نرخ مواد خوراکه کاهش به میان نیامده است. در این شهر هرکسی به دل خود بالای اجناس قیمت می‌گذارد. فقط صد تا دو صد افغانی دکان‌داران به خاطر خاک‌زدن به چشم مردم قیمت آرد را پایان آورده‌اند؛ اما در قیمت دیگر اجناس هیچ تغییری به میان نیامده است. شرایط اقتصادی مردم خراب است».
باشنده‌گان ولایت پروان از مسوولان می‌خواهند تا از بازارها نظارت و برای دکان‌دارن نرخ‌نامه تعیین کنند. میرآغا، باشنده ولایت پروان، گفت که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، قیمت مواد خوراکه بسیار بالا است. وی افزود: «قیمت دالر پایین آمده؛ اما نه به اندازه توان اقتصاد مردم. در دولت پیشین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ افغانی یک بوجی آرد بود؛ اما حالا ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ افغانی است. از یک طرف کار نیست و از سوی دیگر قیمتی است. حیران ماندیم که چگونه خرچ و مصارف زنده‌گی فامیل خود را پیدا کنیم. مسوولان فعلی باید از بازارها نظارت جدی کنند تا قیمت‌ها یکسان شود».
در همین حال، دکان‌داران در شهر چاریکار ولایت پروان می‌گویند که همزمان با کاهش نرخ دالر در برابر پول افغانی، در قیمت مواد خوراکه نیز ۱۰ درصد کاهش به میان آمده است. حاجی شیرشاه، دکان‌دار در شهر چاریکار ولایت پروان، گفت که در قیمت یک بوجی آرد ۳۰۰ تا ۴۰۰ افغانی و یک سیر بوره ۶۰ افغانی کاهش به میان آمده است. وی افزود: «از چند روز به این‌سو در قیمت مواد خوراکه کاهش به میان آمده است و در صورت کاهش نرخ دالر، قیمت‌ها بیش‌تر از پیش کاهش پیدا می‌کند؛ مثلاً یک بوجی آرد از ۲۵۰۰ افغانی به ۲۱۰۰ افغانی رسیده، یک لیتر روغن ۵ لیتره که ۹۰۰ افغانی بود، حالا ۷۵۰ افغانی به فروش می‌رسد و یک سیر بوره از ۴۸۰ افغانی به ۴۲۰ افغانی رسیده است».
از سویی هم، مسوولان در اتحادیه صرافان شهر چاریکار می‌گویند که پیش از چاشت روز شنبه، ۱۶ جدی، یک دالر به ۹۰ تا ۹۱ افغانی در این ولایت تبادله شده است. عبدالجمیل، معاون اتحادیه صرافان شهر چاریکار، گفت که در صورت آزاد‌سازی پول‌های منجمدشده افغانستان از سوی امریکا، نرخ دالر بیش‌تر از پیش کاهش پیدا خواهد کرد.
امریکا حدود نُه میلیارد دالر سرمایه بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده است. هرچند شماری از کشورهای همسایه و منطقه بارها خواستار آزادسازی این پول‌ها شده‌اند؛ اما امریکا تا هنوز در این رابطه اقدامی نکرده است. از چهار روز به این طرف نرخ دالر در برابر افغانی در حال نوسان است. گفته می‌شود، کمک‌های مالی اخیر که به بانک مرکزی سپرده شده، روی کاهش نرخ دالر تأثیر گذاشته است. با این حال، یکی از مقام‌های سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان در بانک مرکزی افغانستان ۱۳۵ میلیون دالر دارد. این مقام بلندپایه سازمان ملل گفته است که بانک مرکزی افغانستان قادر نیست، این مقدار دالر را برای آنان تبدیل به پول افغانی کند، تا این سازمان از آن استفاده کند. در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، جمعه‌شب، ۱۵ دلو، در توییتی نوشته است که تاکنون از آدرس سازمان ملل یا کدام نهاد دیگر پول دالر به بانک مرکزی منتقل نشده است. این در حالی است که از چند ماه به این‌سو بهای دالر در مقابل پول افغانی به گونه‌ بی‌پیشینه افزایش یافته بود. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ بانک مرکزی افغانستان توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به کشور و عرضه پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6752

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.