• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
سرکوب اعتراض کارمندان فابریکه سمنت غوری؛ معترضان:

«مجبوریم گرده‌های کودکان‌مان را بفروشیم»

  • کد خبر : 6840
  • 26 دلو 1400 - 7:34
«مجبوریم گرده‌های کودکان‌مان را بفروشیم»

شماری از کارمندان فابریکه سمنت غوری ولایت بغلان می‌گویند پس از آن‌که به خاطر پرداخت نشدن معاشات‌شان دست به اعتراض زدند، از سوی محافظان رییس این فابریکه مورد لت‌و‌کوب قرار گرفتند. به گفته آنان، محافظان رییس فابریکه «دست» و «پای» ۱۶ کارمند معترض را با ضرب قنداق کلاشنیکوف شکسته‌اند. در همین حال مقام‌های محلی این […]

شماری از کارمندان فابریکه سمنت غوری ولایت بغلان می‌گویند پس از آن‌که به خاطر پرداخت نشدن معاشات‌شان دست به اعتراض زدند، از سوی محافظان رییس این فابریکه مورد لت‌و‌کوب قرار گرفتند. به گفته آنان، محافظان رییس فابریکه «دست» و «پای» ۱۶ کارمند معترض را با ضرب قنداق کلاشنیکوف شکسته‌اند. در همین حال مقام‌های محلی این ادعا را رد می‌کنند. این کارگران روز دوشنبه، ۲۵ دلو، به دلیل عدم پرداخت حقوق هفت‌ماهه‌شان اعتراض کرده بودند.
عبدالرحمان، یکی از کارگران معترض که لت‌وکوب شده است، گفت: «دلیل اعتراض‌ ما توهین و تحقیر کسی نبود. ما فقط خواهان پرداخت حقوق‌مان هستیم.» به گفته عبدالرحمان، در جریان اعتراض، رییس فابریکه به محافظانش دستور داده تا کارمندان و کارکنان را لت‌وکوب کنند و محافظان نیز معترضان را به ضرب «میل» و «قنداق» کلاشنیکوف مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند‌. این کارمند معترض می‌گوید که رییس این فابریکه به خبرنگاران اجازه پوشش این اعتراض را نداد و یکی از خبرنگاران نیز نزدیک بود مورد لت‌وکوب قرار بگیرد.
قندآغا، یکی دیگر از کارمندان مجروح، می‌گوید که در نتیجه‌ حمله‌ محافظان رییس این فابریکه، دست‌ و پای ۱۶ معترض شکسته است. این کارمند معترض می‌گوید، حتی رییس فابریکه به محافظان دستور شلیک بر معترضان را داده است. قندآغا می‌گوید که قراردادی سمنت غوری آماده است تا حقوق آنان را بپردازد، اما رییس این فابریکه اجازه‌ پرداخت معاشات آنان را نمی‌دهد. کارمندان معترض از حکومت سرپرست مرکزی خواهان پی‌گیری قضیه لت‌وکوب‌ خود هستند و می‌گویند اگر به خواست‌های‌شان رسیده‌گی نشود، از کار در این فابریکه دست می‌کشند. این کارمندان می‌گویند که حدود هفت ماه می‌شود که معاش دریافت نکرده‌اند و به دلیل نداشتن پول برای خرید مواد غذایی، در نهایت مجبورند گرده‌های کودکان‌شان را بفروشند.
یک منبع در فابریکه سمنت غوری به شرط افشا نشدن نامش، می‌گوید که رییس فابریکه سمنت غوری قصداً معاش کارمندان را نمی‌پردازد. به گفته این منبع، مسوولان فابریکه سمنت غوری می‌خواهند کارمندان را وادار به ترک وظیفه کنند تا زمینه استخدام افراد مورد نظر خودشان فراهم شود. این منبع می‌افزاید کارمندانی که در فابریکه سمنت غوری کار می‌کنند، در بلاک‌های رهایشی این فابریکه زنده‌گی می‌کنند. به گفته وی، وقتی آنان از کار دست بکشند، از بلاک‌های رهایشی نیز بیرون رانده می‌شوند.
تلاش کردیم تا با رییس کارخانه سمنت غوری به تماس شویم، اما تلاش‌های‌مان نتیجه نداد؛ اما مصطفی هاشمی، رییس اطلاعات و فرهنگ بغلان، لت‌وکوب کارمندان فابریکه را رد کرد و گفت که چند تن می‌خواستند از نام کارمندان فابریکه سمنت غوری استفاده ‌سوء کنند و نظم فابریکه را برهم بزنند. به گفته هاشمی، حکومت سرپرست محلی یک تیم را به کابل جهت پرداخت معاش این کارمندان فرستاده‌ است و به‌زودی معاش‌ آن‌ها پرداخت می‌شود.
پیش از این نیز کارمندان تصدی زغال‌سنگ بغلان دست به تظاهرات زده و خواستار پرداخت معاش و امتیازات‌شان شده بودند؛ اما تا کنون موفق به دریافت پاسخ قانع‌کننده‌ نشده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6840

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.