• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6

روسیه دیپلمات‌هایش را از اوکراین خارج می‌کند

  • کد خبر : 6895
  • 03 حوت 1400 - 18:08
روسیه دیپلمات‌هایش را از اوکراین خارج می‌کند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد به زودی دیپلمات‌هایش را از اوکراین خارج می‌کند. به گفته مقام‌های روسیه این تصمیم از سوی رهبران روسیه برای “حفظ جان و امنیت” کارکنان سفارت‌خانه‌ها و اماکن دیپلماتیک روسیه گرفته شده است. پیشتر اوکراین گفته بود که قطع روابط دیپلماتیک با روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن دو منطقه […]

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد به زودی دیپلمات‌هایش را از اوکراین خارج می‌کند.
به گفته مقام‌های روسیه این تصمیم از سوی رهبران روسیه برای “حفظ جان و امنیت” کارکنان سفارت‌خانه‌ها و اماکن دیپلماتیک روسیه گرفته شده است.
پیشتر اوکراین گفته بود که قطع روابط دیپلماتیک با روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین بررسی می‌کند.
‌هم‌زمان مجلس اعلای پارلمان روسیه درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، برای استقرار نیرو در خارج از خاک این کشور را تصویب کرد.
این اقدام یک روز بعد از صدور دستور آقای پوتین برای ورود نیروهای روس به عنوان “صلحبان” به مناطق شرقی اوکراین و به رسمیت شناختن جدایی دو منطقه دونتسک و لوهانسک از سوی او صورت می‌گیرد.
درخواست آقای پوتین بدون هیچ مخالفتی و به اتفاق آرا در مجلس اعلا یا سنای روسیه تصویب شد.
هم‌زمان رئیس جمهور روسیه گفت که پیاده‌سازی نیرو در اوکراین به “بستگی به وضعیت میدانی” دارد.
با وجود این دبیر کل ناتو اعلام کرد شواهد نشان می‌دهد که نیروهای روسیه در حال ورود به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین هستند.
تصمیم رئیس جمهور روسیه برای شناسایی دو منطقه شرق اوکراین و صدور دستور ورود نیروهای نظامی به این مناطق با محکومیت شدید قدرت‌های غربی و تشدید تحریم‌‌ها علیه روسیه همراه شده است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه تحریم هایی که شدید توصیف می شود را به خاطر “شروع حمله روسیه به اوکراین” علیه این کشور وضع کرده است.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم اعلام کرد که در واکنش به اقدامات روسیه پنج بانک این کشور را تحریم می‌کند.
هم‌زمان اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان اعلام کرد که مجوز پروژه خط لوله نورد استریم ۲ برای تامین گاز از روسیه را معلق می‌کند.
اتحادیه اروپا وعده اقدامی متحد و شدید در برابر روسیه و برای نشان دادن همبستگی با اوکراین را داده است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، یک روز بعد از صدور دستور ورود نیروهای ارتش به شرق اوکراین گفت که به دنبال “احیای امپراتوری روسیه” نیست.
آقای پوتین در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، گفت: “پیش‌بینی می‌کردیم که بگویند روسیه به دنبال بازسازی امپراتوری در مرزهای قدیمی است… این موضوع هیچ ربطی به واقعیت ندارد.”
آقای پوتین گفت که به تمامیت ارضی همسایگان روسیه احترام می‌گذارد اما افزود وضعیت اوکراین به خاطر دخالت خارجی متفاوت است.
پیشتر وزیر دفاع اوکراین در واکنش به تصمیم روسیه برای به شناسایی استقلال دو منطقه در شرق اوکراین، گفته بود که کرملین به دنبال “احیای اتحاد جماهیر شوروی” و ایجاد “دیوار برلین جدید” است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با کم‌اهمیت خواندن واکنش غربی‌ها گفته است که مسکو به تحریم‌های عادت کرده است.
آقای لاوروف همچنین گفته است که تعیین مرزهای دو منطقه شرق اوکراین موضوعی است که در آینده به آن رسیدگی خواهد شد.
رئیس جمهور اوکراین دیشب به مردم این کشور گفت که اوکراین هراسی از روسیه ندارد و تسلیم هیچ چیز و هیچ کس نخواهد شد.
پیش از آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی طولانی، موجودیت تاریخی اوکراین را زیر سوال برد و به شدت از دخالت غربی‌ها و ناتو در منطقه انتقاد کرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اقدام روسیه را تهدیدی امنیتی برای کل اروپا خوانده و خواهان واکنش قاطع غرب شده است.
روسیه از قدرت‌های غربی خواسته بود که به هیچ وجه عضویت اوکراین در پیمان ناتو را در نظر نداشته باشند.
دستور آقای پوتین برای ورود نیروهای روسیه به شرق اوکراین و همین طور شناسایی دو منطقه جدای‌طلب واکنش‌های سیاسی و پیامدهای اقتصادی زیادی داشته است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اقدام آقای پوتین را “بی‌شرمانه و قابل پیش‌بینی” و بهانه‌ای برای آغاز جنگ خواند.
آمریکا در اولین اقدام تحریم‌هایی را علیه مناطق تحت کنترل شورشیان اوکراین اعمال کرد. ایالات متحده شهروندان خود را از هرگونه سرمایه‌گذاری، تجارت یا تامین مالی در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان منع کرد.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که مسکو تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده و قوانین بین‌المللی را “به کل زیر پا گذاشته است.”با وجود این سخنگوی آقای جانسون گفت که اقدام روسیه را هنوز یک “حمله تمام عیار” تلقی نمی‌کند.
وزارت خارجه بریتانیا سفیر روسیه در لندن را برای اعتراض به مسکو احضار کرده است.
بالا رفتن تنش در منطقه و نگرانی از اختلال در عرضه، قیمت نفت در بازارهای جهانی را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده است.
قدرت‌های غربی می‌گویند تصمیم روسیه برای اعزام نیرو عملا به مذاکرات صلح با اوکراین هم پایان می‌دهد.
توافقنامه مینسک بین اوکراین و روسیه برنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری بین نیروهای جدایی‌طلب اوکراینی تحت حمایت روسیه در منطقه دونباس اوکراین مشخص کرده است. این منطقه‌ای است که لوهانسک و دونتسک در آن قرار دارند.
ساعتی پس از آن که روسیه دو منطقه تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد.
در این نشست، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، اوکراین را به تجاوز متهم کرد و گفت مسکو همچنان برای راه حل دیپلماتیک آماده است. او با دفاع از تصمیم روسیه گفت کشور نمی‌توانست اجازه دهد که یک “حمام خون جدید” در دونباس به راه بیفتد.
اوکراین ادعاها درباره تشدید درگیری‌های خونین در این مناطق را رد می‌کند.
در سخنانی دیگر در نشست ویژه شورای امنیت، ژانگ جون سفیر چین، خواستار “خویشتنداری” طرفین شد و اعلام کرد چین از تلاش‌ها برای ارائه یک راه حل دیپلماتیک استقبال می‌کند.
در ادامه اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین را محکوم کرد.
او استقرار نیروهای موسوم به صلحبان در شرق اوکراین را “بیهوده” خواند و گفت “ما می‌دانیم که آنها واقعا چه هستند”.
سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک بخشی از تلاش روسیه جهت زمینه‌سازی برای حمله “بیشتر” به اوکراین است. اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل به اقدامات روسیه در سال ۲۰۱۴ اشاره دارد، زمانی که این کشور کریمه را تصرف و از شورشیان جدایی‌طلب در منطقه دونباس حمایت کرد.
در همین حال استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که آنتونیو گوترش تصمیم روسیه را ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین و ناسازگار با اصول منشور سازمان ملل می‌داند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6895

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.