• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
اعمال محدودیت سفر از افغانستان؛

همکاران ناتو و امریکا حق خروج ندارند

  • کد خبر : 6942
  • 08 حوت 1400 - 10:08
همکاران ناتو و امریکا حق خروج ندارند

مسوولان به کمیساری‌های سرحدی دستور داده‌اند تا از خروج افرادی که با «ناتو» و «امریکایی‌ها» همکار بوده‌اند جلوگیری کنند. به این ترتیب، خروج همکاران ناتو و امریکایی‌ها از همه مرزهای زمینی و هوایی کشور ممنوع شده است. ممنوعیت خروج همکاران نهادهای خارجی در حالی وضع شده است که هزاران تن از افراد در معرض خطر، […]

مسوولان به کمیساری‌های سرحدی دستور داده‌اند تا از خروج افرادی که با «ناتو» و «امریکایی‌ها» همکار بوده‌اند جلوگیری کنند. به این ترتیب، خروج همکاران ناتو و امریکایی‌ها از همه مرزهای زمینی و هوایی کشور ممنوع شده است. ممنوعیت خروج همکاران نهادهای خارجی در حالی وضع شده است که هزاران تن از افراد در معرض خطر، برای خارج شدن از کشور انتظار می‌کشند؛ افرادی که اسناد قانونی برای انتقال به کشورهای اروپایی و امریکا دارند، اما روند تخلیه آن‌ها با کندی پیش می‌رود. شماری از کنش‌گران مدنی باور دارند که زمینه کار برای همکاران سابق نیروهای خارجی در افغانستان وجود ندارد و آن‌ها چاره‌ای جز خروج از کشور ندارند. از دید فعالان مدنی، ماندن این دسته از افراد در افغانستان برای‌شان دردسرساز است و آنان باید کشور را ترک کنند. این در حالی است که به‌تازه‌گی ذبیح‌الله مجاهد تأیید کرد که برای سفر شهروندان افغانستان به مقصد کشورهای خارجی محدودیت‌هایی وضع شده و زنان و دختران «بدون عذر موجه» و محرم شرعی نمی‌توانند به کشورهای خارجی سفر کنند.
سندی که در اختیار ما قرار گرفته، نشان می‌دهد که مسوولان بالای خروج افرادی که سابقه کار با ناتو و امریکایی‌ها را دارند، ممنوعیت وضع کرده‌اند. در سند از کمیساری‌های مرزی خواسته شده از خروج این دسته از افراد جلوگیری کنند. در مکتوبی که در ۱۹ دلو به مدیریت عبور، کنترل و امنیت فضایی ریاست عمومی پولیس سرحدی وزارت داخله رسیده است، این نهاد خواستار جلوگیری از خروج همکاران ناتو و نیروهای امریکایی شده است.
در این مکتوب از مدیریت عبور، کنترل و امنیت فضایی ریاست عمومی پولیس سرحدی وزارت داخله خواسته شده تا از خروج افرادی که سابقه کار با نیروهای ناتو و نیروهای امریکایی دارند، از همه مرزهای هوایی و زمینی کشور جلوگیری شود و به کسی اجازه خروج از کشور داده نشود.
ریاست عمومی پولیس سرحدی وزارت داخله با ارسال مکتوب ریاست ارکان معینیت ارشد امور امنیتی وزارت داخله به قوماندانی میدان هوایی بین‌المللی کابل دستور داده است، به افرادی می‌خواهند با دعوت نیروهای ناتو و امریکایی کشور را ترک کنند، اجازه خروج ندهد.
در این مکتوب ریاست عمومی پولیس سرحدی وزارت داخله از مدیریت عبور، کنترل و امنیت فضایی میدان هوایی بین‌المللی کابل و مدیرت‌های عبور و کنترل کمیسیاری‌های مرزی مرزهای زمینی کشور خواسته است تا به‌گونه جدی خروج افراد از کشور را کنترل کنند و به هیچ‌کس اجازه خروج داده نشود.
در بخشی از مکتوب نگاشته شده است: «براساس هدایت معنیت ارشد امور امنیتی وزارت داخله، آن‌تعداد از افغان‌ها که می‌خواهند با خواست و دعوت ناتو یا امریکایی‌ها به کشورهای خارجی سفر کنند، از هر راهی که وجود دارد، از طریق میدان‌های هوایی یا راه‌های زمینی و کمیساری‌های مرزی، به‌گونه جدی از خروج آن‌ها جلوگیری شود و به هیچ صورت اجازه خروج برای‌شان داده نشود.»
این مکتوب از سوی شیرمحمد شریف، رییس عمومی پولیس سرحدی وزارت داخله امضا شده و به همه مدیریت‌های عبور و کنترل کمیساری‌های مرزهای زمینی و مدیریت عبور و کنترل میدان‌های هوایی کشور ارسال شده است.
کنش‌گران مدنی باور دارند که پس از سقوط حکومت پیشین زمینه کار برای افرادی که با نیروهای خارجی در افغانستان کار می‌کردند، وجود ندارد و ماندن آن‌ها در افغانستان دردسرساز خواهد بود‌ از این رو، به باور آنان، همکاران سابق نیروهای خارجی باید از کشور خارج شوند.
سیداشرف سادات، از فعالان مدنی که در جریان روند خروج افراد در معرض خطر از افغانستان به کشور سویدن انتقال یافت، گفت: «ماندن این‌ها در افغانستان تبعات به شدت بدی روی زنده‌گی این افراد می‌گذارد. متاسفانه آن‌ها مورد سوءتفاهم قرار دارند که در خدمت اشغال‌گرها بوده‌اند و زنده‌گی برای‌شان ممکن نیست.»
از دید این کنش‌گر، ایجاد این محدودیت‌ها اهرم فشار حاکمان کنونی برای کشورهای خارجی است و مسوولان قصد دارند که از این طریق، خواست‌ها و مطالبات‌شان از کشورهای خارجی را برکرسی بنشانند بنابراین به گفته او، آنان از این اهرم فشار استفاده می‌کنند تا به خواست‎های‌شان برسند.
این در حالی است که به‌تازه‌گی ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در یک نشست خبری تأیید کرد که برای سفر شهروندان افغانستان به کشورهای خارجی، محدودیت‌هایی وضع شده است و زنان بدون محرم شرعی و «عذر موجه» نمی‌توانند به کشورهای خارجی سفر کنند.
محدودیت بر خروج افراد با دعوت ناتو و نیروهای امریکایی در حالی ایجاد می‌شود که هزاران تن از همکاران نهادهای خارجی برای خروج از افغانستان انتظار می‌کشند و منتظر آغاز مجدد روند خروج افراد در معرض خطر هستند.
به گفته منابع مردمی در کابل، افرادی که از ماه‌ها به این‌سو منتظر خروج از افغانستان هستند، وضعیت بسیار بدی دارند و به شدت نگران وضعیت امنیتی نامطلوب و بازرسی خانه‌به‌خانه در شهر کابل و ولایت‌های بزرگ کشور هستند.
پیش از این، به دلیل بروز مشکلات، روند خروج افراد در معرض خطر از طریق میدان هوایی کابل به کشور قطر با مشکل مواجه و این روند برای چند ماه متوقف شد، اما پس از رأی‌زنی و میانجی‌گری قطر، چند پرواز محدود از کابل انجام شد.
با این حال، مسوولان در مورد مکتوب‌های نشر شده اظهار نظر نکرده‌اند و مشخص نیست که این محدودیت تازه برای ممنوعیت خروج همکاران ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان برای مدت محدودی وضع شده است یا برای همیشه پابرجا خواهد بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6942

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.