• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
تقرری‌های جدید در برشنا؛

۱۸ کارمند به‌شکل دسته‌جمعی برکنار شدند

  • کد خبر : 6993
  • 15 حوت 1400 - 9:18
۱۸ کارمند به‌شکل دسته‌جمعی برکنار شدند

سندی که در اختیار ما قرار گرفته، نشان می‌دهد که ۱۸ کارمند شرکت برشنا در کندز به دستور مقام‌های ارشد مرکزی این شرکت برکنار و به ‌جای آن‌ها ۱۸ تن از نزدیکان مسوولان کنونی که سابقه فعالیت نظامی دارند، مقرر شده‌اند. در نامه‌ای که از سوی شرکت حوزوی برشنا در کندز به مقام‌های ارشد شرکت […]

سندی که در اختیار ما قرار گرفته، نشان می‌دهد که ۱۸ کارمند شرکت برشنا در کندز به دستور مقام‌های ارشد مرکزی این شرکت برکنار و به ‌جای آن‌ها ۱۸ تن از نزدیکان مسوولان کنونی که سابقه فعالیت نظامی دارند، مقرر شده‌اند.
در نامه‌ای که از سوی شرکت حوزوی برشنا در کندز به مقام‌های ارشد شرکت مرکزی برشنا فرستاده شده و نسخه‌ای از آن در اختیار ما قرار گرفته، نگاشته شده است که در عوض کارمندان برکنار شده، افرادی که سابقه فعالیت نظامی دارند، گماشته شوند.
یک منبع معتبر که نمی‌خواهد هویتش افشا شود، در گفتگو با ما ادعا دارد که تمامی افراد برکنار شده توسط شرکت حوزوی برشنای کندز در بغلان، مربوط به یک قوم هستند و در عوض آن‌ها افراد غیرمسلکی گماشته شده‌اند که تخصص کافی در حوزه برق‌رسانی ندارند.
پیش از این نیز در موارد گوناگون کارمندان ارشد دولتی، استادان دانشگاه، اعضای نهادهای عدلی و قضایی و کارمندان نهادهای مسلکی به‎گونه دسته‌جمعی برکنار و افراد دیگری از نزدیکان مقام‌های حکومتی به‌ جای‌ آن‌ها گماشته شده‌اند.
در نامه‌ای که از سوی مسوولان شرکت حوزوی برشنا در کندز به مقام‌های ارشد شرکت مرکزی برشنا ارسال شده، اسامی برخی افرادی که به‌تازه‌گی در شرکت برشنای بغلان که مربوط این حوز می‌شود، مقرر شده‌اند، ذکر شده است.
در بخشی از این نامه آمده است: «جدول نام‌نویسی تعداد ۱۸ نفر مجاهدین شامل بخش‌های عملیاتی و تجارتی را غرض تقرر عنوانی مقام محترم ریاست عمومی تقدیم که در ذیل مکتوب نمبر فوق محترم رییس صاحب عمومی اجرایوی تحت حکم شماره ۳۶۳۸ مورخ ۱۴/۱۱/۱۴۰۰ در قسمت جذب‌شان ذیلاً هدایت اعطا فرموده‌اند…»
در بخش دیگری از نامه چنین نگاشته شده است: «ریاست مالی و اداری! برطبق متن نامه هذا جدول منضمه آن پیشنهاد تعین بستی تقرر مجاهدین امارت اسلامی را که قبل از فتح نیز همکار بوده‌ و خدمت نموده‌اند ارایه بدارید تا در قسمت تعین بستی‌شان اجراات صورت گیرد.»
در ادامه آمده است: «با ذکر مراتب فوق در مورد جابه‌جاسازی و تعین سرنوشت تعداد ۱۸ نفر کارکنان که فعلاً برحال وظیفه می‌باشند و به عوض آن‌ها مطابق جدول ارسالی برادران مجاهدین تقرر حاصل می‌نمایند که در نتیجه افراد قبلی منفک می‌گردند، طالب هدایت می‌باشیم…»
در پاسخ به درخواست مطرح شده در پیوند به سرنوشت ۱۸ کارمند برحال شرکت برشنا در بغلان توسط شرکت حوزوی کندز، رییس عمومی اجرایی شرکت مرکزی برشنا، چنین دستور داده است: «ملاحظه شد. ریاست مالی و اداری! پیشنهاد منظور است. اصولاً اجراات کنید.»
مدیریت عمومی بغلان صنعتی و بغلان مرکزی، شفت‌کار مدیریت دستگاه، مدیر بغلان مرکزی، کارمند شبکه مدیریت برق ولسوالی دوشی، شفت‌کار اول سرگروپیت مدیریت ولتاژ بلند، شفت‌کار مدیریت دستگاه و مدیریت حفظ و مراقبت لین هوایی، بست‌هایی است که کارمندان مسلکی آن‌ها به درخواست شرکت حوزوی بریشنا در کندز برکنار شده‌اند.
در همین حال معلومات یک منبع معتبر که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، نشان می‌دهد که بیشتر افراد برکنار شده از شرکت برشنا در بغلان مربوط به یک قوم هستند و به ادعای منبع این افراد با «انگیزه‌های قومی» توسط مقام‌های ارشد مرکزی شرکت برشنا، برکنار شده‌اند.
منبع هم‌چنان ادعا دارد بست‌هایی که این افراد از آن‌ها منفک شده‌اند، بخش‌های مسلکی شرکت برق است و باید کسانی گماشته شوند که دانش و تجربه مسلکی در بخش برق‌رسانی دارند؛ اما به گفته آن‌ها، کارمندانی که به‌تازه‌گی مقرر شده‌اند، غیرمسلکی‌اند و سابقه کار مسلکی را نیز ندارند.
پس از سقوط حکومت پیشین، گزارش‌های زیادی از برکناری دسته‌جمعی کارمندان نهادهای گوناگون حکومتی نشر شده است. براساس معلومات، تاکنون استادان دانشگاه، اعضای نهادهای عدلی و قضایی و کارمندان نهادهای مسلکی به‎گونه گروهی برکنار و افراد دیگری از نزدیکان مقام‌های کنونی به ‌جای آن‌ها گماشته شده‌اند.
در یک مورد مشخص چندی پیش حدود ۳۰۰ کارمند شهرداری هرات از وظیفه برکنار و منفک شدند. افزون بر این، شماری از کارمندان جمعیت هلال احمر افغانستان نیز برکنار شدند. برخی ادعا می‌کنند که این برکناری‌ها با انگیزه‌های «تصفیه قومی و سمتی» انجام می‌شود.
در کنار منفکی و برکناری کارمندان دولتی از نهادهای گوناگون حکومتی، گزارش‌هایی نیز از تصفیه و پاک‌سازی نهادهای دولتی از کارمندان حکومت پیشین با روش «انتظار با معاش» وجود دارد. در چند مورد مستند شمار زیادی از کارمندان دولتی به موقف انتظار با معاش درآمده‌اند.
برکناری کارمندان دولتی به‌ویژه کارمندان ارشد نهادهای مسلکی، نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته و در برخی موارد افراد برکنار شده نسبت به منفک شدن گروهی کارمندان اعتراض کرده‌اند، اما پاسخ مشخصی از سوی مسوولان ارشد به این اعتراض‌ها داده نشده است.
با این‌همه، تاکنون مقام‌های ارشد شرکت مرکزی برشنا و مقام‌های شرکت حوزوی برشنا در کندز در پیوند به برکناری ۱۸ کارمند مسلکی و تقرر افراد غیرمسلکی به جای آن‌ها، واکنشی نشان نداده و اظهار نظری نکرده‌‌اند. گفتنی است که شرکت برشنای بغلان در بخش حوزوی زیر مجموعه دفتر حوزوی کندز است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.