• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6

نسخه خارجیان نباید بر افغانان تحمیل شود

  • کد خبر : 7080
  • 21 حوت 1400 - 11:15
نسخه خارجیان نباید بر افغانان تحمیل شود

بخشی از دومین روز مجمع دیپلوماسی آنتالیا در ترکیه درباره افغانستان بود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در این نشست می گوید که نباید نسخهِ خارجیان بر افغانان تحمیل شود و افغانان می توانند حکومت شان را بسازند. آقای متقی می افزاید که تلاش ها از بهر ایجاد حکومت فراگیر و جلوگیری از یک بحران […]

بخشی از دومین روز مجمع دیپلوماسی آنتالیا در ترکیه درباره افغانستان بود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در این نشست می گوید که نباید نسخهِ خارجیان بر افغانان تحمیل شود و افغانان می توانند حکومت شان را بسازند.
آقای متقی می افزاید که تلاش ها از بهر ایجاد حکومت فراگیر و جلوگیری از یک بحران اقتصادی در افغانستان نیز ادامه دارند.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه تاکید می ورزد که از دیپلوماسی برای توجیه جنگ نه بل به هدف جلوگیری از جنگ کار گرفته شود.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، گفت:«بس است، دیگر نباید نسخه‌های خارجیان بالای افغان‌ها تحمیل شود و نباید ایدئولوژی خارجی دیگر نباید بالای افغان‌ها تحمیل شود. تمام نسخه‌های گذشته در اینجا آزمایش شد و یکی آن هم نتیجه نداد، چرا تجربه‌های ناکام بالای افغان‌ها تحمیل می‌شود؟»
به باور سرپرست وزارت خارجه، حکومت ضعیف در افغانستان به سود هیچ کسی نیست و تلاش ها برای تضعیف حکومت کنونی باید متوقف شوند.
او یک بار دیگر تاکید می‌ورزد که امارت اسلامی تمامی شرایط را برای رسمیت شناخته شدن برآورده ساخته است.
کامل آیدین، عضو پارلمان ترکیه، می گوید:«هدف این نشست این است که چگونه بتوانیم به مشکلی که در افغانستان به میان آمده است راه حلی پیدا کنیم. یعنی که افغانستان چگونه بتواند با کشورهای دیگر تعامل کند.»
فاطمه گیلانی، رییس پیشین سره میاشت، گفت:«زن و مرد افغانستان بدون در نظرداشت زبان و قومیت خواهان به رسمیت شناختن حکومت کنونی هستند. به رسمیت نشاختن حکومت به معنای مجازات مردم افغانستان است.»
از سوی دیگر، وزیر خارجه ازبیکستان به این باور است که اوضاع افغانستان اثر مستقیم بر منطقه می گذارد.
عزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبیکستان، گفت:«ما در تامین صلح و ثبات در افغانستان علاقه مند هستیم. وضعیت در افغانستان اثر بزرگی بر کشورهای منطقه دارد.»
اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، می گوید:«ما کوشش ‌می‌کنیم که حکومت ما از این کرده هم همه شمول‌تر شود.»
امیر خان متقی در حالی به گونه رسمی به مجمع دیپلوماسی آنتالیا دعوت شده است که با گذشت بیش از هفت ماه تا کنون هیچ کشوری امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7080

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.