• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

تجارت پوست قره‌قل پس از سقوط جمهوریت با رکود مواجه شده است

  • کد خبر : 7268
  • 24 حمل 1401 - 10:32
تجارت پوست قره‌قل پس از سقوط جمهوریت با رکود مواجه شده است

قره‌قل نام گوسفندی است که پوست مرغوب دارد. در افغانستان این نوع گوسفند بیش‌تر در شمال کشور وجود دارد. بره‌ قره‌قل، آنگاه که نوزاد است، کشته می‌شود و از پوستش کلاه، پوستین، پوستین‌چه و بالاپوش ساخته می‌شود. این پوست طرح‌های زیبایی دارد و قیمت آن هم وابسته‌ به مرغوبیت، طرح و رنگ آن است. خریداران […]

قره‌قل نام گوسفندی است که پوست مرغوب دارد. در افغانستان این نوع گوسفند بیش‌تر در شمال کشور وجود دارد. بره‌ قره‌قل، آنگاه که نوزاد است، کشته می‌شود و از پوستش کلاه، پوستین، پوستین‌چه و بالاپوش ساخته می‌شود. این پوست طرح‌های زیبایی دارد و قیمت آن هم وابسته‌ به مرغوبیت، طرح و رنگ آن است. خریداران اصلی این پوست تاجران فنلند و چین هستند. از پوست قره‌قل افغانی، شرکت‌های بزرگ مد در تهیه لباس استفاده می‌کنند. صنعت پوست قره‌‌قل بیش‌تر بین اقوام ترکمن و اوزبیک در ولایت‌های شمالی افغانستان همانند کندز، فاریاب، جوزجان، بلخ و سمنگان از گذشته‌ها مروج بوده است. این پوست پس از پسته، بزرگ‌ترین منبع صادرات افغانستان است. در گذشته تاجران از صادرات قره‌قل عواید خوبی به دست می‌آوردند، اما هم‌اکنون صنعت قره‌قل در کشور رو به رکود است.
نصرت‌الله ترکمن، از تاجران پوست قره‌قل در کندز، گفت که به دلیل مشکلات امنیتی و سقوط نظام پیشین، تاجران این پوست کشور را ترک کرده‌اند و هم‌اکنون کسی نیست که صادرات پوست قره‌قل را انجام دهد. ترکمن افزود که او نسبت به سال‌های گذشته خیلی زیان کرده است، چون پروازهای بین‌المللی محدود شده است و کسی پوست قره‌قل نمی‌خرد.
سیدجواد، یکی از تاجران پوست قره‌قل در کندز، گفت که بیش از ۲۰ سال می‌شود که تجارت این پوست را انجام می‌دهد. به گفته او، در گذشته پوست قره‌قل بازار خوبی داشت و تقاضای مشتریان در بازارهای خارجی نیز خوب بود. وی گفت که صادرات پوست قره‌قل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و نبود تقاضای بازار، تجارتش را با سقوط مواجه کرده است. این تاجر قره‌قل گفت که دام‌داران بره‌های‌شان را نمی‌کشند، چون بازار ندارد. به گفته او، قبلاً بهای یک پوست کبوچه در بازار کندز در حدود پنج هزار افغانی به فروش می‌رسید، اما حالا به دلایل مختلف از قبیل خشک‌سالی، ناامنی و نبود اقتصاد خوب، یک هزار و ۵۰۰ افغانی هم خریدار ندارد.
شماری از دام‌داران کندز می‌گویند که نرخ پوست قره‌قل در بازارهای این ولایت و ولایت‌های دیگر کاهش یافته است و به همین دلیل، بره‌ها را ذبح نمی‌کنند. محمدهاشم که صنعت‌کار کلاه و پوستین قره‌قل در شیرخان بندر است، گفت که استفاده‌کننده‌گان کلاه و پوستین قره‌قل در داخل کشور نیز کم شده و این صنعت علاقه‌مندانش را از دست داده است. به گفته او، در سال‌های گذشته فروشات زیاد بود و مردم پوستین و کلاه قره‌قل را زیاد می‌خریدند و به دوستان‌شان به کشور‌های بیرونی هم می‌فرستادند، اما ‌اکنون روزها می‌گذرد ولی کسی حتا نرخ آن را نمی‌پرسد.
تاجران و صنعت‌کاران پوست قره‌قل از طالبان می‌خواهند تا زمینه تجارت و صادرات قره‌قل را فراهم کنند و نگذارند این فرهنگ دیرینه از بین برود.
سه نوع پوست بره در بازارهای جهانی خریدار زیاد دارد؛ پوست کبوچه، پوست سور و پوست بره‌های شتری. کیفیت پوست قره‌قل افغانستان در جهان کم‌نظیر است و خریداران این پوست بیش‌تر کشورهای انگلیستان، دانمارک‌، فنلند و چین است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7268

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.