• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان؛

هیات طالبان به قطر رفت

  • کد خبر : 7328
  • 02 ثور 1401 - 18:40
هیات طالبان به قطر رفت

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان از سفر یک هیات بلندپایۀ این گروه برای بحث در مورد قرارداد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان به دوحه، پایتخت قطر خبر داد. این وزارت امروز گفت که رهبری این هیات را حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی به عهده دارد و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و […]

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان از سفر یک هیات بلندپایۀ این گروه برای بحث در مورد قرارداد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان به دوحه، پایتخت قطر خبر داد.
این وزارت امروز گفت که رهبری این هیات را حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی به عهده دارد و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و برخی از مقام‌های دیگر این گروه، از اعضای این هیات اعزامی به قطر اند.
به گفتۀ وزارت ترانسپورت، این هیات قرار است با مقام‌های قطر روی موارد تخنیکی قرارداد پنج میدان هوایی افعانستان به ویژه میدان‌های هوایی کابل، قندهار، هرات، بلخ و خوست بحث و گفتگو کند.
گفته می‌شود که در این دیدارها، نمایندگان تیم تخنیکی ترکیه نیز حضور خواهند داشت.
با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر کشور در ماه اگست سال گذشته، روند پروازهای عادی از میدان‌های هوایی به خارج متوقف شد و با گذشت هشت ماه، تا کنون این روند به حالت عادی برنگشته است.
نختسین دور گفتگوهای تیم تخنیکی قطر و ترکیه برای مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان با مقام‌های طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۱ (سوم جدی) آغاز شد.
پیش از این وزارت خارجۀ قطر از توافق روی “چند موضوع کلیدی” در بارۀ چگونگی مدیرت میدان هوایی کابل با ترکیه و طالبان خبر داده بود. این وزارت افزوده بود که تیم‌های تخنیکی دو طرف برای نهایی کردن این توافقنامه به گفتگوهای شان ادامه خواهند داد.
ترکیه حتی پیش از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، برای تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل نیز ابراز آمادگی کرده بود.
هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را گردانندگی کند فرصت جمع آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.
تا کنون هیات‌های قطر، ترکیه و طالبان چندین‌بار در کابل و دوحه دیدار کرده اند، اما تا کنون موفق به نهایی کردن قرارداد مدیرت این میدان‌ها نشده اند.
اخیراً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه در حاشیۀ نشست “دپلوماسی آنتالیا” دیدار و در مورد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان بحث و گفتگو کردند.
وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود که در این نشست وعده سپرده شد که افغانستان، ترکیه و قطر باید به زودترین فرصت تلاش کنند تا از طریق بحث تخنیکی به حل موضوعات باقی‌مانده دست یابند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7328

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.