• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

معترضان در ارمنستان خواهان کناره‌گیری نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر هستند

  • کد خبر : 7364
  • 08 ثور 1401 - 14:11
معترضان در ارمنستان خواهان کناره‌گیری نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر هستند

مخالفان دولت ارمنستان برای چندمین روز متوالی تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی را در نقاط مختلف ایروان از جمله مقابل نهادهای دولتی، پارلمان و وزارت خارجه و چند شهر دیگر برگزار کرده‌ و بعضی از خیابان‌ها را بسته‌اند. معترضان نخست‌وزیر ارمنستان را متهم می‌کنند که قصد دارد بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان […]

مخالفان دولت ارمنستان برای چندمین روز متوالی تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی را در نقاط مختلف ایروان از جمله مقابل نهادهای دولتی، پارلمان و وزارت خارجه و چند شهر دیگر برگزار کرده‌ و بعضی از خیابان‌ها را بسته‌اند.
معترضان نخست‌وزیر ارمنستان را متهم می‌کنند که قصد دارد بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان امتیاز بدهد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان این ادعاها را رد کرده است.
قره‌باغ از سوی جامعه جهانی بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما این منطقه و بخش‌هایی از خاک جمهوری آذربایجان تحت کنترل ارمنستان قرار داشت که نیروهای جمهوری آذربایجان در جنگ سال ۲۰۲۰ توانستند بخش‌های وسیعی از آن را بازپس بگیرند.
تجمع‌های مخالفان با هدف برکناری نخست‌وزیر ارمنستان، در روز ۲۵ آوریل در نقاط مختلف پایتخت آغاز شد و در روزهای بعدی به تدریج گسترش یافت. آنها برنامه دارند که تجمع بزرگی را در روز اول ماه مه برگزار کنند.
جوانان معترض به دانشگاه‌ها رفته و از دانشجویان خواسته‌اند که به معترضان بپیوندند. گروهی از دانشجویان در خیابان پرچم بزرگ قره باغ را در شهر می‌گرداندند و از جوانان می‌خواستند با آنها همراه شوند.
گروهی از معترضان از شهر ایجوان که زادگاه نیکول پاشینیان است، به سمت ایروان حرکت کردند. گروهی دیگر هم برای اعتراض از روستای تیگراناشن که نام آذری‌ آن کرکی است، به سمت ایروان حرکت کرده‌اند. این روستا در جریان جنگ اول قره باغ در اوایل دهه ۹۰ میلادی به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.
در ارمنستان این نگرانی وجود دارد که روستاهایی که ارتش این کشور در جریان جنگ اول قره‌باغ اشغال کرد، به جمهوری آذربایجان پس داده شوند.
وبسایت خبری هتک در ارمنستان گزارش داده که در جریان اعتراضات روز ۲۵ و ۲۶ آوریل دست‌کم ۲۴ نفر بازداشت شده‌اند. در روز ۲۷ آوریل هم بازداشت‌هایی گزارش شده است.
بازماندگان سربازان کشته شده ارمنی در جریان جنگ سال ۲۰۲۰ قره باغ با جمهوری آذربایجان در این تجمع‌ها حضور داشته و خواستار محاکمه نخست‌وزیر ارمنستان شده‌اند. آنها آقای پاشینیان را متهم می‌کنند که جان هزاران سرباز ارمنی را فدا کرده است.
این افراد به سخنان اخیر نخست‌وزیر معترض هستند که گفته بود اگر ارمنستان موافقت کرده بود از قسمت‌های اشغالی جمهوری آذربایجان خارج شود، چنین جنگی اتفاق نمی‌افتاد و می‌شد از مرگ شهروندان جلوگیری کرد.
آقای پاشینیان در روز ۲۲ آوریل این ادعاها را رد کرد که گفته شده قصد دارد مناطق تحت کنترل ارمنی‌های قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند. نخست‌وزیر ارمنستان گفت هیچ توافقی در این باره بدون بحث عمومی در جامعه ارمنستان و قره‌باغ امضا نخواهد شد.
نخست‌وزیر ارمنستان ۱۳ آوریل در جمع نمایندگان مجلس این کشور گفته بود که جامعه بین‌المللی از ارمنستان انتظار دارد انتظاراتش را درباره وضعیت قره‌باغ کم کند.
از او نقل شده که گفته است “دنیا می‌گوید اگر ارمنستان تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بر این منطقه را به رسمیت نشناسد، برایش خطرناک خواهد بود و اگر دوباره جنگی با باکو در بگیرد، ایروان از هیچ حمایت خارجی برخوردار نخواهد شد.”
آقای پاشینیان درباره جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ یادآور شده که نتوانسته به مردم بگوید که ارمنستان در ازای صلح باید اراضی جمهوری آذربایجان در اطراف قره‌باغ را تسلیم می‌کرد و باید اجازه می‌داد آذربایجانی‌ها به قره‌باغ بازگردند و از خواسته‌هایش درباره وضعیت قره‌باغ کوتاه می‌آمد.
نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای صلح با جمهوری آذربایجان وجود ندارد، گفته ارمنستان به “ذهن هوشیار، رویکرد منطقی و ارزیابی واقع‌بینانه” نیاز دارد.
انتشار این سخنان در جامعه ارمنستان باعث اعتراض‌های گسترده و عصبانیت بخش‌هایی از جامعه شده است.
آراییک هاروتونیان، رهبر منطقه خودمختار قره‌باغ، در واکنش به این اعتراض‌ها گفته که ایروان و باکو در حال حاضر درباره هیچ سندی در زمینه قره‌باغ مذاکره نمی‌کنند. او تاکید کرد با آقای پاشینیان یک توافق روشن وجود دارد که بر اساس آن هر موضوعی درباره قره‌باغ در عرصه بین‌المللی با این منطقه به بحث گذاشته خواهد شد.
با ادامه اعتراض‌ها به سخنان پاشینیان، نمایندگان حزب حاکم در ارمنستان به معترضان هشدار داده‌اند که تظاهرات‌ در ارمنستان می‌تواند محرک یک جنگ جدید با جمهوری آذربایجان شود.
در نوامبر سال ۲۰۲۰، به دنبال جنگ ۴۴ روزه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به یک توافق صلح با میانجیگری روسیه دست یافتند.
در آن توافق صلح، جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ و همه ۷ منطقه‌ اطراف آن را که از زمان جنگ اول در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود، پس گرفت.
در پی توافق پنج ساله، ۲۰۰۰ نیروی روسیه به عنوان حافظ صلح به قره‌باغ اعزام شدند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7364

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.