• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

قطع درختان، شکار و ماهیگیری «عوامل مهم انقراض هستند»

  • کد خبر : 7739
  • 21 سرطان 1401 - 14:23
قطع درختان، شکار و ماهیگیری «عوامل مهم انقراض هستند»

براساس یک مطالعه مهم تازه از هر پنج نفر یک نفر در جهان برای تامین غذا و امرار معاش به حیوانات وحشی، گیاهان و قارچ‌ها تکیه دارد. اما این گزارش می‌گوید که نحوه برداشت از خیلی از گونه‌های وحشی جهان قابل دوام نیست، که امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد. کارشناسان در سال ۲۰۱۹ تخمین […]

براساس یک مطالعه مهم تازه از هر پنج نفر یک نفر در جهان برای تامین غذا و امرار معاش به حیوانات وحشی، گیاهان و قارچ‌ها تکیه دارد.
اما این گزارش می‌گوید که نحوه برداشت از خیلی از گونه‌های وحشی جهان قابل دوام نیست، که امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.
کارشناسان در سال ۲۰۱۹ تخمین زدند که یک میلیون گونه گیاهی و حیوانی ممکن است در چند دهه آینده منقرض شوند.
و بخش اعظم این روند ناشی از صید، شکار و جنگل‌بُری بی‌رویه است.
گزارش تازه که توسط همان نهاد با نفوذ تهیه شده نتیجه‌گیری می‌کند که استفاده قابل دوام از گونه‌های حیات وحش، هم برای مردم و هم محیط زیست حائز اهمیت اساسی است.
تغییر اقلیم و افزایش تقاضا احتمالا باعث سوق دادن گونه‌های بیشتری به سوی پرتگاه انقراض خواهد شد که امنیت غذایی را بیش از پیش به خطر می‌اندازد.
«هیات بینادولتی علوم-سیاستگذاری در زمینه تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم» (IPBES) در عالم حفاظت از محیط زیست معادل «هیات بینادولتی تغییر اقلیم» (IPCC) است.
تازه‌ترین ارزیابی این گروه، که ۱۳۹ کشور در شهر بن آلمان آن را تایید کرده‌اند، بر این موضوع تمرکز دارد که ماهیگیری، شکار و برداشت چوب از جنگل‌ها را چطور می‌توان به روش‌های قابل دوام‌تر بدون صدمه زدن به تنوع زیستی و امنیت غذایی انجام داد.
این گروه دریافت که میلیاردها نفر در سراسر جهان برای تامین غذا، دارو، سوخت، درآمد و سایر مقاصد به ۵۰ هزار گونه حیوان، گیاهان و قارچ‌های وحشی تکیه دارند.
این ارزیابی تصویری از استعمار گسترده طبیعت ترسیم می‌کند، به طوری که یک سوم ماهی‌های وحشی بی‌رویه صید می‌شوند، بیش از ۱۰ درصد درختان وحشی به خاطر برداشت چوب در معرض تهدید هستند و بیش از ۱۳۰۰ پستاندار به خاطر شکار بی‌رویه به سوی انقراض رفته‌اند.
براساس این گزارش اقداماتی که به حل این مشکلات کمک خواهد کرد شامل مقابله با ماهیگیری و تجارت غیرقانونی گونه‍های وحشی، مدیریت بهتر جنگل‌ها و شناسایی حقوق بومیان در نگهداری از زمین‌ها و جنگل‌هاست.
دکتر جین-مارک فرومِنتین، نائب رئیس ارزیابی برای فرانسه، گفت که روستانشینان در کشورهای درحال توسعه بیش از همه در معرض خطر استفاده غیرقابل دوام از طبیعت هستند و راه چاره زیادی ندارند که «اغلب آنها را وادار به بهره‌برداری بیشتر از گونه‌های وحشی در معرض خطر می‌کند.»
این گزارش دریافت:
حدود ۵۰ هزار گونه وحشی برای غذا، سوخت، مواد آرایشی، دارو، گردشگری و سایر مقاصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
استفاده قابل دوام‌تر از گونه‌های وحشی برای مردم و طبیعت حیاتی است، به طوری که میلیاردها نفر در گوشه و کنار جهان به آنها اتکا دارند.
تغییر اقلیم، افزایش تقاضا برای این محصولات و پیشرفت شیوه‌های شکار، برداشت چوب و ماهیگیری در آینده بیش از پیش قابلیت دوام این منابع را به خطر خواهد انداخت.
رسیدگی به این مشکلات نیازمند «تغییرات انقلابی» است.
اینگر اندرسون، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل، در اظهار نظری درباره این گزارش گفت که استفاده قابل دوام‌تر از حیوانات و گیاهان می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای حفاظت از محیط زیست و همزیستی با مسالمت در کنار طبیعت فراهم کند.
او گفت: «امروز یک میلیون گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند. و استفاده غیرقابل دوام، غیرقانونی و بی‌ضابطه از گونه‌ها بخش بزرگی از مشکل است. برای نمونه، تجارت غیرقانونی حیات وحش یک کسب و کار ۲۳ میلیارد دلاری است که جیب چند آدم بی‌وجدان را پر می‌کند. این افراد به بهای طبیعت و اکوسیستم‌ها پولدار می‌شوند.»
گزارش تازه شواهد تازه‌ای برای بهبود استفاده قابل دوام از گونه‌های وحشی در اختیار سیاستگذاران می‌گذارد.
قرار است در ادامه سال جاری مذاکراتی در مونترال برای تعیین اهدافی جهت جلوگیری از نابودی تنوع زیستی انجام شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7739

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.