• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

افزایش صادرات قالین به کشورهای همسایه

  • کد خبر : 7892
  • 10 سنبله 1401 - 14:49
افزایش صادرات قالین به کشورهای همسایه

قالین از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور است؛ ‌اما توقف صادرات از دهلیزهای هوایی، بر صادرات قالین کشور اثر منفی گذاشته است. وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که سهولت‌های بیشتر را در بخش صادرات به ویژه صادرات قالین فراهم خواهد ساخت. سرپرست این وزارت می‌افزاید که در یک سال پسین، یک میلیون مترمربع قالین افغانستان به […]

قالین از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور است؛ ‌اما توقف صادرات از دهلیزهای هوایی، بر صادرات قالین کشور اثر منفی گذاشته است.
وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که سهولت‌های بیشتر را در بخش صادرات به ویژه صادرات قالین فراهم خواهد ساخت.
سرپرست این وزارت می‌افزاید که در یک سال پسین، یک میلیون مترمربع قالین افغانستان به بیرون صادر شده است.
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گفت: «افزایش در صادرات قالین تا نزدیک به یک میلیون متر مربع صادرات داشتیم و توجه خاص در صادرات قالین داشتیم.»
در همین حال اتحادیه تولید کننده‌گان و صادر کننده‌گان قالین می‌گوید که به علت توقف پروازها، در حال حاضر قالین افغانستان تنها به پاکستان و آسیای میانه صادر می‌شود.
مسوولان این اتحادیه از حکومت سرپرست می‌خواهند که باید سهولت‌‌های بیشتر در صادرات قالین از دهلیزهای هوایی فراهم کند.
محب الله کوهی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کننده‌گان و صادر کننده‌گان قالین، گفت: «دولت ما کوشش دارد با امارات متحده، قطر و ترکیه گفتگو کند تا پروازها به گونه عادی شود و در حال حاضر صادرات به پاکستان، ازبیکستان و ترکمنستان است، بیشتر به پاکستان است»
در همین حال، شماری از فروشنده‌گان قالین از کم رنگ بودن کاروبار شان شکایت می‌کنند و می‌گویند که در یک سال پسین فروش قالین به گونه کم پیشنه کاهش یافته است.
محمد احسان، فروشنده قالین، گفت: «مردم در اینجا با مشکلات اقتصادی روبرو استند قالین خریداری کرده نمی‌توانند بیشتر هموطنان ما که در بیرون از کشور استند فرمایش می‌دهند در داخل کشور فعلن کسی توان خرید را ندارد.»
قالین بافی گذشته‌ها در برخی از بخش‌های کشور به ویژه بخش‌های شمالی و شمال‌غربی کشور رایج بوده است و مردم از همین ره‌گذر درآمد داشته اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7892

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.