• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

موقعیت خاص جیوپولیتک افغانستان هم می‌تواند فرصت و هم تهدید برای کشور باشد

  • کد خبر : 7965
  • 23 سنبله 1401 - 11:18
موقعیت خاص جیوپولیتک افغانستان هم می‌تواند فرصت و هم تهدید برای کشور باشد

معاون وزارت اقتصاد در نشستی زیر عنوان «دهلیز اقتصادی چین و پاکستان و تاثیر آن بر رشد اقتصادی افغانستان» گفت که افغانستان امن و باثبات باعث رفاه و توسعۀ اقتصادی تمام کشورهای منطقه خواهد شد. این نشست امروز با حضور معاون وزارت اقتصاد و شماری از خبرنگاران پاکستانی و چینی و ده‌ها تن از محصلین […]

معاون وزارت اقتصاد در نشستی زیر عنوان «دهلیز اقتصادی چین و پاکستان و تاثیر آن بر رشد اقتصادی افغانستان» گفت که افغانستان امن و باثبات باعث رفاه و توسعۀ اقتصادی تمام کشورهای منطقه خواهد شد.
این نشست امروز با حضور معاون وزارت اقتصاد و شماری از خبرنگاران پاکستانی و چینی و ده‌ها تن از محصلین در یکی از پوهنتون‌های خصوصی کشور، در کابل برگزار شد.
داکتر عبدالطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد در آغاز این نشست با اشاره به موقعیت خاص جیو‌پولیتک افغانستان افزود، این موضوع می‌تواند هم فرصت و هم تهدیدی برای کشور باشد.
به گفتۀ او، افغانستان در محور دو قدرت منطقوی -چین و روسیه- که از رقیب‌های اصلی امریکا به شمار می‌روند و در همسایه‌گی ایران که مخالفت‌های جدی با غرب دارد و همچنان پاکستان و هند از جملۀ کشور‌هایی که به سلاح اتومی مجهزاند، قرار دارد.
او در ادامه با اشاره به وافر بودن منابع زیرزمینی افغانستان و آب شیرین که به گفتۀ او، جنگ‌های آینده بر سر آن خواهد بود، افزود که اگر وضعیت در کشور و تعاملات با کشورها به صورت درست مدیریت شود، افغانستان به یک فرصت برای همه کشورهای منطقه مبدل خواهد شد.
به گفتۀ نظری، افغانستان امن و باثبات باعث خواهد شد، تا تمام‌ کشورهای منطقه به رفاه و توسعۀ اقتصادی دست یابند؛ او افزود که افغانستان در آیندۀ نزدیک به دهلیز اقتصادی میان چین و پاکستان تبدیل خواهد شد.
از سویی، شاهدخان مسؤول «پاک-افغان یوت» گفت که امنیت در افغانستان به معنای امنیت در پاکستان است.
به گفتۀ او، در بیست سالی که در افغانستان جنگ بود، در پاکستان هم جنگ بود و اگر اقتصاد افغانستان بهتر شود، یقینا اقتصاد پاکستان نیز بهتر خواهد شد.
او با اشاره به پروژۀ سی‌پک (CEPC) -طرح دهلیز اقتصادی میان چین و پاکستان که بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ پاکستان می‌باشد- گفت که شامل شدن افغانستان به این پروژه به سود مردم افغانستان خواهد بود.
بتول راجبوت، مسؤل تلویزیون «سچ» در پاکستان با تایید سخن‌های معاون وزارت اقتصاد کشور، افزود که رشد اقتصادی و ثبات در افغانستان به نفع تمام کشور‌های منطقه است.
در ادامه مستر وانگ، استاد دانشگاه بین‌المللی شانگهای همچنان با تاکید بر موقعیت خاص جغرافیایی افغانستان گفت که افغانستان می‌تواند دهلیز بااهمیت اقتصادی میان پاکستان و چین باشد.
رحیمه یک تن از محصلان اشتراک‌کننده در این نشست گفت که برگزاری این‌ گونه برنامه‌ها می‌تواند برای بلندبردن سطح آگاهی آن‌ها نسبت به اهمیت افغانستان و کشورهای منطقه، مفید باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.