• امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5

ترانزیت کالا‌های بازرگانی پاکستان به آسیای میانه افزایش یافته‌است

  • کد خبر : 8098
  • 27 میزان 1401 - 8:42
ترانزیت کالا‌های بازرگانی پاکستان به آسیای میانه افزایش یافته‌است

خبرگزاری “تاس” روسیه به نقل از سفیر پاکستان در مسکو، گزارش داده است که در حال حاضر ترانزیت کالاهای بازرگانی‌ پاکستان به آسیای میانه افزایش یافته‌است. بر بنیاد این گزارش، سفیر پاکستان در مسکو گفته است که کالاهای بازرگانی کشورش در جریان ۲۵ تا ۳۵ روز از راه افغانستان به آسیای میانه می‌رسد. در گزارش […]

خبرگزاری “تاس” روسیه به نقل از سفیر پاکستان در مسکو، گزارش داده است که در حال حاضر ترانزیت کالاهای بازرگانی‌ پاکستان به آسیای میانه افزایش یافته‌است.
بر بنیاد این گزارش، سفیر پاکستان در مسکو گفته است که کالاهای بازرگانی کشورش در جریان ۲۵ تا ۳۵ روز از راه افغانستان به آسیای میانه می‌رسد.
در گزارش آمده است:«با پیچیده‌تر شدن ترانزیت، بسیاری از بازرگانان پاکستانی محصولات شان را از مسیر افغانستان انتقال می‌دهند. این کالاها نخست در آسیای میانه به ویژه در کشورهای قرقیزستان و کازاخستان گمرک می‌شود و پس از آن وارد مسکو می‌شود.»
در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که در حال حاضر ترانزیت از افغانستان پنجاه درصد افزایش یافته‌است.
خانجان الکوزی، عضو این اتاق می‌گوید که در حال حاضر سهولت‌ها فراهم شده است و کالاها از جنوب آسیا به آسیای مرکزی از طریق افغانستان انتقال میابد.
خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت:‌ «ترانزیت زیاد شده و به آسیای میانه می‌رود از هندوستان اموال می‌رود به آسیای مرکزی و همچنان از پاکستان.»
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفته است: «افغانستان به دلیل موقعیت استراتیژیک آن به عنوان راه ارتباطی بین شبه قاره هند و آسیای میانه از این لحاظ دارای اهمیت بسزایی می‌باشد.»
از سویی هم، برخی از آگاهان اقتصاد به این باور اند که افغانستان از رهگذر ترانزیت کالاهای بازرگانی سالانه درآمد مناسبی را به دست می‌آورد.
عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی، گفت:‌ «افغانستان آهسته آهسته از لحاظ اقتصادی همان موقعیت جیوپولتیک خود را پیدا می‌کند ما منحیث پل اتصال می‌توانیم بین کشور‌های جنوب آسیا و آسیای میانه نقش اساسی خود را بازی بکنیم و همچنان سالانه میلیون‌ها دالر حق ترانزیت به عواید ملی ما افزوده خواهد شد.»
بیشتر کالاهای ازبیکستان، تاجیکستان، قیرقیزستان، ترکمنستان، روسیه، ایران، هند و پاکستان از راه افغانستان ترانزیت می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.