• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

بانک‌نوت‌های جدید براساس نیازمندی وارد بازار خواهد شد

  • کد خبر : 8105
  • 01 عقرب 1401 - 8:49
بانک‌نوت‌های جدید براساس نیازمندی وارد بازار خواهد شد

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده بربنیاد سیاست‌های پولی و نیاز بازار در بازارها عرضه خواهد شد. مسوولان این بانک اطمینان می‌دهند که به زودی این بانک‌نوت‌ها وارد افغانستان خواهند شد. حسیب الله نوری، مسوول نشرات بانک مرکزی، گفت: «نشر این بانک‌نوت‌ها بر اساس سیاست‌های معقول پولی کشور و متوازن با رشد […]

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده بربنیاد سیاست‌های پولی و نیاز بازار در بازارها عرضه خواهد شد.
مسوولان این بانک اطمینان می‌دهند که به زودی این بانک‌نوت‌ها وارد افغانستان خواهند شد.
حسیب الله نوری، مسوول نشرات بانک مرکزی، گفت: «نشر این بانک‌نوت‌ها بر اساس سیاست‌های معقول پولی کشور و متوازن با رشد اقتصادی و نیازهای بازار پول در بازار صورت می‌گیرد و بانک‌نوت‌های مندرس به صورت سیستماتیک و طبق طرزالعمل موجود در این زمینه جمع‌آوری و از دوران خارج خواهد شد.»
سیر قریشی، آگاه مسایل مالی و بانکداری، گفت: «وقتی که پول مقدارش بیشتر می‌شد، البته پول‌های فرسوده، بعداً این را اینها سال یک بار الی سه بار نظر به ضرورت این پول‌ها را از بین می‌بردند.»
بر بنیاد گفته‌های مسوولان در بانک مرکزی افغانستان، بانک‌نوت‌های جدید بربنیاد سیاست‌های پولی، رشد متوازن اقتصادی و نیازهای بازار به بازار عرضه می‌شوند.
از سویی‌هم، بسیاری از باشندگان پایتخت می‌گویند که افزایش بانک‌نوت‌های فرسوده در بازارها، روند دادوگرفت را با مشکل روبه‌رو ساخته است.
باشندگان از مسوولان امارت اسلامی و بانک مرکزی می‌خواهند که بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده را هرچه زودتر در صورت رسیدن به کشور، به بازارها عرضه کنند.
فیاض احمد فرملی، باشنده کابل، گفت: «پول فرسوده در کل مشکلات را جور کرده برای کل مردم افغانستان به خصوص وقتی که ما می‌خواهیم کرایه خود را یا بخاطر پول پرداخت کنیم بخاطر دوا که بگیریم از جاهای دیگر، بانک‌ها به ما می‌گویند که این پول فرسوده را ما نمی‌گیریم.»
سراج الدین، یک باشنده دیگر، می‌گوید: «بخاطر پول کهنه بسیار مشکلات زیاد داریم مردم به ما می‌دهد ما از مردم نمی‌گیریم، ما به مردم می‌دهیم، مردم نمی‌گیرند.»
در همین حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی به این باور استند که چاپ پول‌های تازه سهولت‌های بیشتری را در دادوستد برای شهروندان کشور فراهم خواهد کرد.
میر شکیب میر، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «عرضه بانک‌نوت جدید در صورت که جایگزین بانکنوت‌های مندرس شود هیچ نوع تاثیر را بالای رشد اقتصادی به میان نمی‌آورد فقط سهولت را در دادوستد معاملات اقتصادی بین مردم حل می‌کند.»
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: «مسایل پول کهنه که در حقیقت مشکل کمبود نقدینگی است او را رفع می‌کند و از جانب دیگر معاشات مامورین پایین رتبه آنها را کمک می‌کند.»
پیش از این نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان گفته است که انتظار می‌رود که بانک‌نوت‌های تازه افغانی به افغانستان انتقال یابد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8105

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.