• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
9

افتتاح چهار فابریکه تولیدی در شهرک صنعتی هرات

  • کد خبر : 8124
  • 06 عقرب 1401 - 11:57
افتتاح چهار فابریکه تولیدی در شهرک صنعتی هرات

در زمانی که بسیاری کارخانه‌ها در افغانستان به دلیل بحران اقتصادی و مالی بسته می‌شوند، چهار فابریکه در شهرک صنعتی هرات به ارزش ۵۰ میلیون دالر امریکایی افتتاح و به بهره برداری سپرده شده است. مسئولان اتاق صنایع و معادن ولایت هرات می گویند این فابریکه ها شامل کارخانه بزرگ تولید باطری های اتمی، کارخانه […]

در زمانی که بسیاری کارخانه‌ها در افغانستان به دلیل بحران اقتصادی و مالی بسته می‌شوند، چهار فابریکه در شهرک صنعتی هرات به ارزش ۵۰ میلیون دالر امریکایی افتتاح و به بهره برداری سپرده شده است.
مسئولان اتاق صنایع و معادن ولایت هرات می گویند این فابریکه ها شامل کارخانه بزرگ تولید باطری های اتمی، کارخانه تولید پلاستیک های گلخانه ای، کارخانه کارتن سازی و کارخانه تولید جوجه مرغ است.
حمید الله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات گفت که با افتتاح این فابریکه های تولیدی در شهرک صنعتی، برای ۵۰۰ تن به گونه مستقیم به گونه مستقیم و برای ۲۰۰۰ تن به گونه غیر مستقیم شرایط کار فراهم شده است.
او در عین زمان گفت که شمار زیادی از فابریکه‌ها مسدود شده اند: «از مجموع ۴۰۰ فابریکه در شهرک صنعتی هرات ۱۳۰ فابریکه به دلیل مشکلات مختلف طی دو سال اخیر، مسدود شده و تلاش می شود تا شرایط باز شدن این فابریکه ها نیز مساعد گردد.»
اما شماری از سرمایه گذاران در هرات می گویند بعد از سقوط نظام جمهوریت و تحریم بودن طالبان از سوی جامعه جهانی، مشکلات زیادی برای تجار و سرمایه گذاران در کشور بوجود آمده است.
فرید احمد یک تن از فابریکه داران در شهرک صنعتی ولایت هرات گفت: «بزرگترین مشکل ما محدود شدن فعالیت خدمات بانکی در افغانستان است که مشکلات زیادی را در عرصه تجارتی به بار آورده و باعث شده تا میزان تولیدات داخلی به گونه بالایی کاهش یابد.»
عدم صدور ویزا از سوی اکثریت کشورهای آسیایی و غربی یکی دیگر از مشکلاتی است که سرمایه گذاران در افغانستان به آن اشاره می کنند.
شاه محمود غیاثی، یک تن از تاجران هرات می گوید: «بعد از آمدن طالبان، تنها کشورهای ایران و پاکستان برای ما ویزا می دهند اما کشورهای دیگر بسیار به سختی و یا هم اصلا ویزا نمی دهند و این مشکل اثرات منفی بر کار و بار تجارتی ما گذاشته است.»
مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان مشکلات تاجران و سرمایه گذاران را تایید می کنند.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید: «بعضی تعزیرات بین المللی در عرصه تجارت وجود دارد، از قبیل عدم صدور ویزا و ما در این زمینه چندین بار با مسئولان امارت اسلامی طالبان صحبت کردیم. امیدواریم که برخی تسهیلات از سوی امارت اسلامی ایجاد شود و همچنان محدودیت های وضع شده از سوی جامعه جهانی برطرف گردد.»
این در حالیست که وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان از افزایش صادرات و رشد سرمایه گذاری داخلی در افغانستان خبر می‌دهد.
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان که روز گذشته جهت افتتاح چهار کارخانه به شهرک صنعتی هرات سفر کرده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که میزان صادرات افغانستان طی سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافته است.
او همچنان گفته است: «در حدود ۵ هزار فابریکه صنعتی در کل افغانستان وجود دارد که در مجموع ۷۵ درصد شان فعال است، ما به منظور ایجاد فابریکه ها و رشد تولیدات داخلی تلاش می کنیم تا مواد خام کارخانه های تولیدی را با قیمت نازل در دسترس فابریکه داران قرار دهیم.»
وزیر صنعت و تجارت طالبان همچنان از مردم خواسته تا حد امکان از تولیدات داخلی کشورشان استفاده کنند.
در حاشیه افتتاح کارخانه های تولیدی در شهرک صنعتی هرات، نمایشگاه پنج روزه تولیدات داخلی تحت عنوان «افغان لاجورد» توسط وزیر صنعت و تجارت طالبان در هشت کیلومتری شهر هرات افتتاح شد.
برگزارکنندگان این نمایشگاه می گویند تولیدات داخلی در قالب ۱۵۰ غرفه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که ۳۰ غرفه آن مربوط خانم ها می‌باشد.
هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی و رشد صنایع تولیدی داخلی عنوان شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8124

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.