• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3
تاجران:

قالین افغانستان به نام پاکستان به جهان صادر می‌شود

  • کد خبر : 8155
  • 10 عقرب 1401 - 6:05
قالین افغانستان به نام پاکستان به جهان صادر می‌شود

اتحادیه مولدین و صادر کنندگان قالین افغانستان می‌گویند که محدودیت‌های بانکی سبب شده است قالین افغانستان به نام پاکستان به کشورهای جهان صادر شود. قربان علی جمشید‌زاده، معاون این اتحادیه گفت که به دلیل مشکلات بانکی در افغانستان تاجران افغان نخست قالین را به پاکستان صادر کرده و از آنجا به کشورهای دیگر انتقال می‌دهند. […]

اتحادیه مولدین و صادر کنندگان قالین افغانستان می‌گویند که محدودیت‌های بانکی سبب شده است قالین افغانستان به نام پاکستان به کشورهای جهان صادر شود.
قربان علی جمشید‌زاده، معاون این اتحادیه گفت که به دلیل مشکلات بانکی در افغانستان تاجران افغان نخست قالین را به پاکستان صادر کرده و از آنجا به کشورهای دیگر انتقال می‌دهند. او علاوه کرد که این مشکل تجار افغان تا کنون مرفوع نشده و بسیاری از قالین‌های افغانستان به نام پاکستان صادر می‌شود.
آقای جمشیدزاده اضافه کرد: “وقتی می‌خواهیم به مشتریان خود در امریکا، کانادا و ایتالیا قالین صادر کنیم، آنان می‌گویند که از طریق بانک نمی‌توانیم پول را برای تان بفرستیم. شما قالین را به پاکستان انتقال دهید و از آنجا می‌توانیم پول را برای تان انتقال دهیم.”
او اضافه کرد که در کنار این مشکل، صادرات قالین افغانستان نیز در مقایسه به سال‌های گذشته، تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.
آقای جمشیدزاده افزود: “مشکلات اوکراین بر بازارهای اتحادیۀ اروپا تاثیر منفی گذاشته که نرخ پول یورو در برابر دالر کاهش یافته است. اکثر مشتریانی که برای تولید قالین، سفارش می‌دادند در حال حاضر سفارشات خود را کاهش داده اند. بنابراین گفته می‌توانم که صادرات قالین از افغانستان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.”معاون اتحادیه مولدین و صادر کنندگان قالین افغانستان همچنان گفت
پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان سکتور بانکی این کشور در حال فروپاشی قرار گرفته و با گذشت بیش از یک‌سال، تا کنون روند بانک‌داری در این کشور به حالت عادی برنگشته است. بانک‌های این کشور هنوز هم با مشکلات فراوانی در معاملات مالی در داخل و خارج از افغانستان مواجه اند.
در این حال، وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که در جریان سال گذشته خورشیدی، ۹۲۰هزار متر مربع قالین افغانستان به کشورهای خارجی صادر شده است.
عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت گفت که بیشتر این قالین در جریان سال گذشته به پاکستان، امارات متحده عرب، امریکا، کانادا، برخی کشورهای اروپایی، آسترالیا و چین صادر شده است.
آقای جواد افزود که هم اکنون روند صادرات قالین افغانستان به بیرون از این کشور جریان دارد و در جریان سال ۱۴۰۱ خورشیدی کم از کم، ۳۰۰هزار متر مربع قالین صادر شده است.
او همچنان گفت که تلاش‌ها برای حل مشکلات تاجران افغان در بخش سکتور بانکی و روند صادرات کالاهای افغانستان به بیرون از این کشور جریان دارد و به زودی این مشکلات مرفوع خواهد شد.
این در حالی است که شرکت‌های صادرات قالین همواره نبود حمایت‌های مالی و فنی، بلندبودن ضایعات در بافت و پروسس، دسترسی‌نداشتن به بازارهای جهانی، کمبود مواد خام و بی‌کیفیت، نبود پارک‌های ویژۀ قالین‌بافان و صادرات بخشی بزرگی از قالین افغانستان به نام کشورهای دیگر را از مشکلات عمدۀ شان بیان کرده اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8155

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.