• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
چالش‌های بشر رو به گسترش است؛

جمعیت جهان هشت میلیارد نفر شد

  • کد خبر : 8298
  • 24 عقرب 1401 - 8:41
جمعیت جهان هشت میلیارد نفر شد

ملل متحد پیش بینی‌کرده است که جمعیت جهان امروز سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) هشت میلیارد نفر می‌شود و به گفتۀ این سازمان افزایش تولدات در کشورهای رو به انکشاف، به ویژه در افریقا یک دلیل رشد جمعیت جهان است. ملل متحد گفته است که در سه دهۀ آینده، رشد جمعیت در غرب افریقا […]

ملل متحد پیش بینی‌کرده است که جمعیت جهان امروز سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) هشت میلیارد نفر می‌شود و به گفتۀ این سازمان افزایش تولدات در کشورهای رو به انکشاف، به ویژه در افریقا یک دلیل رشد جمعیت جهان است.
ملل متحد گفته است که در سه دهۀ آینده، رشد جمعیت در غرب افریقا بیشتر از پیش سریع خواهد شد و از ۲۱۶ میلیون نفر در سال روان به ۳۷۵ میلیون نفر خواهد رسید. با این حساب، نایجریا پس از هند، چین و ایالات متحده، چهارمین کشور پرنفوس جهان خواهد شد.
اکثر کشورهای افریقایی که به گفتۀ ملل متحد شاهد رشد سریع نفوس اند، با مشکلات فراوان از بیکاری فزاینده گرفته تا کمبود زیربناها و خانه، دسترسی نابسنده به مراقبت‌های صحی و آموزشی مواجه اند و افزایش جمعیت این مشکلات را پیچیده‌تر خواهد کرد.
تعیین روز سه شنبه به عنوان روز هشت میلیارد نفری شدن جهان از سوی ملل متحد بیشتر نمادین است تا اینکه دقیق و محاسبه شده باشد.
ملل متحد تخمین زده است که جمعیت اکثر کشورهای جنوب صحرای افریقا تا سال ۲۰۵۰ دوبرابر خواهد شد که در این میان نایجریا، کانگو، اتیوپیا و تانزانیا به ترتیب بیشترین و سریعترین رشد جمعیت را خواهند داشت. ملل متحد گفته است که رشد جمعیت در اکثر کشورهای افریقایی سه برابر حد اوسط جهانی است.
تخمین ملل متحد نشان می‌دهد که جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر، تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر و تا سال ۲۱۰۰ به ۱۰.۴ میلیارد نفر خواهد رسید.
سایر کشورهایی که درج فهرست ممالک دارای سریعترین رشد جمعیت اند، مصر، پاکستان، فلیپین و هند اند. قرار است هند در سال آینده با سبقت از چین، پرجمعیت‌ترین کشور جهان شود.
ملل متحد گفته است که با افزایش جمعیت جهان که خود مستلزم منابع بیشتر است، تغییرات اقلیمی و اثرات منفی ناشی از آن منجر به خشکسالی، کاهش و صدمه به حاصلات در اکثر بخش‌های جهان شده و افراد بیشتری با گرسنگی معروض خواهند شد.
از سوی دیگر، مصرف منابع که در کشورهای ثروتمند بسیار بلند است، به گفتۀ کارشناسان تهدید دیگری را متوجه محیط زیست می‌کند. به گفتۀ کارشناسان فقط ده درصد جمعیت ثروتمند جهان، بیشترین منابع کرۀ زمین را مصرف کرده و مسوول تولید بیش از نصف گاز‌های گلخانه‌ای اند.
در همین حال، ملل متحد گفته است که رشد جمعیت در بیش از ۶۰ کشور جهان حدود یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. به گونۀ مثال میزان رشد جمعیت در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ فقط ۰.۱ درصد بود، حالانکه حد اوسط جهانی رشد نفوس در این سال حدود ۰.۸۴ درصد بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8298

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.