• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

قطب شمال شاهد بارش برف و باران بیشتر است

  • کد خبر : 8662
  • 27 قوس 1401 - 11:27
قطب شمال شاهد بارش برف و باران بیشتر است

دانشمندان برای مدت‌ها نشانی از تغییر الگوهای بارش برف، باران و باران یخ در این منطقه نمی‌دیدند، اما دیگر این طور نیست. تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه آلاسکا در فِربَنکس دریافت که میزان بارش از ۱۹۵۰ به این طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته که تغییری قابل توجه است. براساس این مطالعه قطب شما در […]

دانشمندان برای مدت‌ها نشانی از تغییر الگوهای بارش برف، باران و باران یخ در این منطقه نمی‌دیدند، اما دیگر این طور نیست.
تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه آلاسکا در فِربَنکس دریافت که میزان بارش از ۱۹۵۰ به این طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته که تغییری قابل توجه است.
براساس این مطالعه قطب شما در همه فصول و همه نواحی شاهد بارش بیشتر است، به طوری که در حواشی آن که دما بالاتر است بارش برف بیشتر جای خود را به باران داده است.
اکتبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲ سومین سال پربارش ۷۲ سال اخیر بود. سرعت گرمایش در قطب شمال بیش از سایر مناطق زمین است.
این ارزیابی در «گزارش ۲۰۲۲ وضعیت قطب شمال» که یک نشریه سالانه متعلق به سازمان علوم اتمسفری و اقیانوسی آمریکاست (نوآآ) تشریح شده است.
این سند آثار تغییر اقلیم در قطب شمال در ۱۷ سال گذشته را تشریح کرده و نشانگرهای قطبی یا «علائم حیاتی» را تعقیب می کند و امسال برای اولین بار بارش را به فهرست خود افزوده.
پروفسور جان والش از دانشگاه آلاسکا در فربنکس گفت که پراکندگی ایستگاه های نظارتی در قطب شمال، به خصوص در اقیانوس، ارزیابی برخی الگوهای آب و هوایی را خیلی سخت کرده بود.
اما با دو رویکرد تحلیلی مستقل – استفاده از داده های موجود و یک مدل اقلیمی جهانی – اکنون می توان تصویری قابل فهم ترسیم کرد.
او می گوید: «ما همچنین روند رویدادهای بارش شدید را بررسی کردیم. برای مثال، اوتکیاگویک در شمال آلاسکا پربارش ترین روز از زمان ثبت رکوردها را در ماه ژوئیه تجربه کرد.»
«در بیشتر بخش های قطب شمال، الگوهای مربوط به شدیدترین بارش های یک روزه و پنج روزه از نظر حجم، شدت گرفته است. این به خصوص در حواشی قطب در شمال اقیانوس اطلس صادق است، و همزمان روزهای تر متوالی‌ در بیش بخش های مرکزی قطب بیشتر می شود.»
در این میان باران یخ به مشکلی بزرگتر بدل می شود. فربنکس، دومین شهر بزرگ آلاسکا، اخیرا ۳۵ میلیمتر بارندگی به خود دید. مشکل لایه یخی است که به جا می ماند؛ جاده ها را به طرز خطرناکی لغزنده می کند و حیات وحش را برای یافتن غذا دچار مشکل می کند تا ذوب بهاری از راه برسد.
سایر مشکلات شامل ذوب سریع برف سنگین است که به سیل منجر می شود.
پروفسور والش می گوید: «زیرساخت های موجود، سیستم تخلیه آب در روستاها یا نواحی شهری برای شرایط گذشته طراحی شده. و اینها جوابگوی شرایط تازه و بارندگی شدیدتر نیست.»
دمای بالاتر باعث تبخیر رطوبت بیشتر از اقیانوس می شود، که در نهایت به صورت برف و باران ظاهر می شود. اما دمای بالاتر هوا همچنین به معنی ذوب پوشش یخی دریای قطب است به طوری که آب سطحی بیشتری در معرض تبخیر قرار می گیرد و به بارش بیشتر منجر می شود.
«گزارش ۲۰۲۲ وضعیت قطب شمال» را انجمن ژئوفیزیک آمریکا در جریان نشست پاییزی خود در شیکاگو منتشر کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8662

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.