• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3
رخ دیگر فاجعه سالنگ؛

چهار انفجار ناشی از حمله تروریستی در داخل تونل صورت گرفته است

  • کد خبر : 8690
  • 30 قوس 1401 - 17:58
چهار انفجار ناشی از حمله تروریستی در داخل تونل صورت گرفته است

با گذشت چهار روز از رویداد فاجعه‌بار سالنگ که جان نزدیک به ۱۰۰ شهروند را گرفت و نزدیک به ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت، رخ دیگر این آتش‌سوزی‌ها نمایان شده است. منابع معتبر می‌گویند که این آتش‌سوزی در پی چهار انفجار جداگانه ناشی از مواد جاسازی‌شده در موترهای باربری اتفاق افتاده است. منابع به نقل از […]

با گذشت چهار روز از رویداد فاجعه‌بار سالنگ که جان نزدیک به ۱۰۰ شهروند را گرفت و نزدیک به ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت، رخ دیگر این آتش‌سوزی‌ها نمایان شده است. منابع معتبر می‌گویند که این آتش‌سوزی در پی چهار انفجار جداگانه ناشی از مواد جاسازی‌شده در موترهای باربری اتفاق افتاده است. منابع به نقل از گزارش وزارت داخله طالبان، توضیح می‌دهند که این انفجارها ناشی از یک حمله تروریستی از پیش طراحی شده بوده است. طالبان تاکنون عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها را همه‌گانی نساخته‌اند.
منابع معتبر می‌گویند که طالبان عامل اصلی آتش‌سوزی مرگ‌بار سالنگ را از شهروندان پنهان کرده‌اند؛ اما گزارش وزارت داخله این گروه نشان می‌دهد که این آتش‌سوزی ناشی از انفجار چندین ماینی بوده که یکی از آن‌ها در یک تانکر تیل جابه‌جا شده بوده است. او انفجار نخست (شنبه‌شب، ۲۶ قوس) را ناشی از ماین «بوشکه‌ای» عنوان می‌کند. شنبه‌شب دو انفجار در ساعت‌های مختلف به وقوع پیوست‌. منبع می‌افزاید که این اقدام تروریستی به دلیل سیاست‌های ناکام طالبان رخ داده است. براساس اظهارات منبع، ماین‌های چسبکی نیز در این انفجارها به کار رفته است. گزارش وزارت داخله طالبان اما توضیح نداده که این ماین‌ها بر‌اساس زمان‌بندی منفجر شده و یا مستقیم کنترل می‌شده‌اند.
منبع می‌افزاید: «این قضیه بسیار وحشتناک است. اطلاعات می‌رساند که این یک عمل تروریستی است که بم در تانکر تیل جابه‌جای شده است. آمار تلفات بسیار زیاد است. گروه‌های تروریستی به شیرخان بندر و بندر حیرتان دسترسی دارند.» به سخن او، طالبان در مورد چگونه‌گی انفجارهای سالنگ اطلاعات کامل دریافت کرده‌اند، اما به دلیل واکنش‌های شهروندان، جزییات فاجعه و شمار تلفات ناشی از آن را کتمان می‌کنند. منبع علاوه می‌کند که در پی این انفجارها موترهای تیل و زغال‌سنگ حریق شده و دامنه آتش‌سوزی را گسترش داده است.
آمارهایی که تاکنون از منابع گوناگون به دست ما رسیده، نشان می‌دهد که در این رویداد مرگ‌بار دست‌کم ۱۰۰ تن جان باخته‌اند. بیشتر جسدها به دلیل سوخته‌گی زیاد قابل شناسایی نیستند. افزون بر این، دست‌کم ۱۲۰ تن دیگر در این رویداد زخم برداشته‌اند. طبق اطلاعات منابع، گذرگاه سالنگ تا حوالی ساعت ۰۹:۰۰ شب گذشته (سه‌شنبه‌شب) به روی رفت‌وآمد مسافران مسدود بوده است، اما گروه‌های مددرسان موفق شده‌اند بخش‌هایی از تونل سالنگ را پاک‌کاری کنند.
در همین حال، یک منبع دیگر که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید که پس از دو انفجار در روز نخست، دو انفجار پی‌در‌پی روز بعدی در داخل تونل صورت گرفته است. به گفته او «یک گزارش به ما می‌رساند که یک روز پس از انفجارهای اولی، دو انفجار دیگر نیز در تونل صورت گرفته، اما روشن نشده تاهنوز که ماین در موترهای خرد جابه‌جا شده بود یا بزرگ. از این رویداد هم شهید و زخمی زیادی داریم. این بیانگر یک رویداد تروریستی است.»
منبع توضیح می‌دهد: «باور طالبان این است که ماین‌ها در موتر جابه‌جا شده و هنگامی که به سالنگ می‌رسد، انفجار کرده است. پیش‌بینی طالبان این است که به روی ساعت عیار شده و این‌همه تخریب ناشی از این بم است. موترهایی که در گرفته‌اند، سرنشینان آن زنده باقی نمانده‌اند. استخبارات وزارت داخله طالبان گزارش داده که این حمله تروریستی بوده است.»
بر‌اساس سخنان منبع، نیروهای آتش‌نشانی طالبان که از سمت سالنگ‌های شمالی و جنوبی به هدف خاموش ساختن آتش و باز کردن تونل سالنگ رفته‌اند، تاکنون چهل موتر خرد و بزرگ را از داخل تونل بیرون کشیده‌اند. این موترها به‌گونه کامل حریق شده‌اند. دود، گرد و غبار، روند کمک‌رسانی را با کندی مواجه ساخته است. این منبع به نقل از مشاوران استخباراتی بیرونی علاوه می‌کند که این رویداد یک اقدام تروریستی است. مشاوران استخباراتی بیرونی نظر داده‌اند که در هوای سرد، قدرت مواد سوختی کم است و به این اندازه تخریبات در پی ندارد.
این در حالی است که تونل سالنگ در روزهای شنبه و یک‌شنبه (۲۶ و ۲۷ قوس) گواه آتش‌سوزی‌های پی‌هم بود‌. نخستین انفجاری که آتش‌سوزی در پی داشت، شنبه‌شب، ۲۶ قوس، اتفاق افتاد. روز بعد انفجار دیگری رخ داد که گستره آن بیشتر از انفجار نخست بود‌. این رویداد صحنه‌های دلخراشی در پی داشته است. یکی از باشنده‌گان ولایت بلخ، نُه عضو خانواده‌اش را در این آتش‌سوزی‌ها از دست داده است. به همین شکل، صدها شهروند دیگر به‌گونه مستقیم یا غیرمستقیم از این حادثه دلخراش متأثر شده‌اند. ده‌ها مسافر در سه روز گذشته در دو طرف سالنگ گیر مانده‌اند.
طالبان در جریان سه روز گذشته به هیچ خبرنگار و کارمند رسانه‌های ملی و بین‌المللی اجازه تصویربرداری از محل حادثه را نداده‌اند. این گروه تاکنون در مورد چگونه‌گی رویداد اطلاعات دقیق ارایه نکرده‌ است. هیچ مقام این گروه نیز در این مورد واکنش خاصی نشان نداده است. طالبان تلفات انسانی ناشی از این رویداد فاجعه‌بار را ۳۱ کشته و ۳۷ زخمی اعلام کرده‌اند. به گفته آنان، زخمیان این رویداد به مراکز صحی منتقل شده‌اند.
گذرگاه سالنگ، شاهراه کلیدی است که نُه ولایت شمال و شمال‌شرقی را با‌هم وصل می‌کند و بنادر مهم تجارتی هیرتان و شیرخان را نیز به پایتخت متصل می‌سازد. با آن‌که در دو دهه پسین میلیون‌ها دالر برای ساخت شاهراه سالنگ از سوی وزارت فواید عامه تخصیص داده شد‌، اما هنوز هم این شاهراه به حالت اولی خود باقی مانده است. مردم نگران‌اند در صورتی که این شاهراه به شکل کنونی باقی بماند، رویدادهای فاجعه‌بار دیگری نیز به وقوع بپیوندد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.