• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
5

جریان برق وارداتی اوزبیکستان بار دیگر به کابل قطع شد

  • کد خبر : 8906
  • 24 جدی 1401 - 9:46
جریان برق وارداتی اوزبیکستان بار دیگر به کابل قطع شد

شرکت برق افغانستان (برشنا) می‌گوید که برق وارداتی اوزبیکستان بار دیگر به دلیل مشکلات تخنیکی در خاک آن کشور قطع شده است. این شرکت ناوقت روز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گفت که در حال حاضر، جریان برق وارداتی به کابل و بیشتر از ده ولایت دیگر افغانستان قطع شده است. به گفتۀ این شرکت، […]

شرکت برق افغانستان (برشنا) می‌گوید که برق وارداتی اوزبیکستان بار دیگر به دلیل مشکلات تخنیکی در خاک آن کشور قطع شده است.
این شرکت ناوقت روز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گفت که در حال حاضر، جریان برق وارداتی به کابل و بیشتر از ده ولایت دیگر افغانستان قطع شده است.
به گفتۀ این شرکت، مقام‌های اوزبیکستانی به آنان اطمینان داده‌اند که اقدامات شان را برای رفع مشکل تخنیکی آغاز کرده اند.
مسوولان این شرکت همچنان گفته اند که آنان توانسته اند که ۷۵ میگاوات برق وارداتی تاجیکستان را به کابل و جریان برق وارداتی ترکمنستان را به ولایت‌های کندز و تخار وصل کنند.
مقام‌های اوزبیکستان و تاجیکستان اخیراً قرارداد صادرات برق به افغانستان را تا ختم سال جاری میلادی تمدید کردند و متعهد شدند که برق مورد نیاز افغانستان را در این مدت تامین خواهند کرد.
افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برق، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌شود.
طالبان گفته اند که با وصل دوباره برق وارداتی تاجیکستان به کابل، از پرچوی‌های دوامدار برق در پایتخت و ولایات همجوار آن جلوگیری خواهد شد.
این در حالی است که همه‌ساله با فرارسیدن فصل زمستان، پرچوی‌های برق در کابل و ولایات دیگر افغانستان افزایش می‌یابد و همچنان پیش از این، اوزبیکستان صادرات برق به این کشور را کاهش داده بود.
پیش از این نیز طالبان از قطع برق وارداتی ازوبیکستان به دلیل مشکلات تخنیکی در خاک آن کشور به افغانستان خبر دادند و این مشکل چندین هفته باقی ماند.
همزمان با قطع برق، سردی هوا در کابل و برخی از شهرهای افغانستان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته و ادامل این وضعیت، شهروندان این کشور را با مشکل مواجه ساخته است.
دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان گفته است که دمای هوا در روزهای پیشرو، در بخش‌های افغانستان تا منفی ۳۵ درجه سانتی‌گرات خواهد رسید.
به گفتۀ اوچا، ملل متحد با دیگر شرکایش برای رسیدگی به نیازمندان به شمول خانواده‌های که سردی هوا آنان را تهدید، ادامه می‌دهند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.