• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

احتمال تاخیر در پروژه “کاسا – یک‌هزار”

  • کد خبر : 9189
  • 01 حوت 1401 - 9:20
احتمال تاخیر در پروژه “کاسا – یک‌هزار”

برخی از رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند که کار پروژه کاسا – یک‌هزار تا دو سال به تاخیر خواهد افتاد. این رسانه‌ها گفته‌اند که این پروژه از سوی اداره توسعه‌ای جهانی ایالات متحده امریکا و بانک جهانی تمویل می‌شد؛ اما اکنون این دو نهاد پروژه کاسا – یک‌هزار را تمویل نمی‌کنند. گزارش این رسانه‌ها، ادعا می‌کند […]

برخی از رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند که کار پروژه کاسا – یک‌هزار تا دو سال به تاخیر خواهد افتاد.
این رسانه‌ها گفته‌اند که این پروژه از سوی اداره توسعه‌ای جهانی ایالات متحده امریکا و بانک جهانی تمویل می‌شد؛ اما اکنون این دو نهاد پروژه کاسا – یک‌هزار را تمویل نمی‌کنند.
گزارش این رسانه‌ها، ادعا می‌کند که پس از به قدرت رسیدن دو باره امارت اسلامی در افغانستان، دو نهاد یاد شده از تمویل این پروژه دست کشیده‌اند.
اما مسوولان در وزارت اقتصاد می‌گویند که این وزارت برای آغاز کار پروژه کاسا – یک‌هزار آماد‌گی کامل دارد.
عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، گفت: «از طرف امارت اسلامی آمادگی کامل وجود دارد و هیچ چالش فراراه این پروژه را ما نمی‌بینیم اما بدون شک که همکاری سایر طرف‌ها از جمله بانک جهانی می‌تواند در آغاز و رونق این پروژه نقش مهم و اساسی را ایفا بکند.»
آصف ننگ، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «پنج بنیاد باید این پروژه را تمویل می‌کرد: بانک جهانی، بانک انکشافی اروپایی و دولت امریکا و انگلیس و بانک توسعه اسلامی. این پنج مرجع برای تمویل این پروژه در نظر گرفته شده بود. تقریباً در مجموع چیزی کمتر از یک اعشاریه دو میلیارد دالر مصرف این پروژه است.»
کاسا – یک‌هزار، برق قرقیزستان و تاجیکستان را از راه افغانستان با درازی ۱۲۵۰ کیلومتر به پاکستان انتقال خواهد داد. پاکستان هزار میگاوات برق و افغانستان سه‌صد میگاوات برق از این پروژه به دست خواهند آورد.
امان الله غالب، رییس پیشین شرکت برشنا گفت: «افغانستان در کنار این‌که ۳۰۰ میگاوات برق می‌گیرد در حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون دالر سالانه ترانزیت فیس می‌گیرد و دیگر اینکه به اهالی مناطقی که لین برق از آن گذشته، تا پانزده سال، سالانه بین دو نیم تا سه میلیون دالر، دو نیم تا سه میلیون دالر از طرف کشورهای فروشنده و خریداری کننده پول پرداخت می‌شود.»
سیر قریشی، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: «این پروژه خرید برق را با هزینه کمتر برای کشور فراهم و افغانستان را کمک خواهد کرد تا روابط ترانزیتی و تجارتی خود را با کشورهای منطقه گسترش دهد.»
پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از رییس پروژه کاسا – یک‌هزار در تاجیکستان گزارش داده است که کار عملی این پروژه در قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان جریان دارد؛ اما در افغانستان متوقف است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9189

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.