• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
مسدودی سه ماهۀ مسیر ترینکوت – گیزاب؛

مردم با مشکلات شدید مواجه‌اند

  • کد خبر : 9216
  • 07 حوت 1401 - 21:41
مردم با مشکلات شدید مواجه‌اند

باشنده گان ولسوالی گیزاب ارزگان می گویند، از سه ماه به اینسو راه این ولسوالی به ترینکوت، مرکز این ولایت مسدود شده که این امر آنان را با مشکلات شدید مواجه کرده‌است. آنان می افزایند، این راه همه ساله در فصل زمستان بر اثر برف در کوتل «خربیط» منطقۀ «چهارده خاک» این ولسوالی بسته می‌شود. […]

باشنده گان ولسوالی گیزاب ارزگان می گویند، از سه ماه به اینسو راه این ولسوالی به ترینکوت، مرکز این ولایت مسدود شده که این امر آنان را با مشکلات شدید مواجه کرده‌است.
آنان می افزایند، این راه همه ساله در فصل زمستان بر اثر برف در کوتل «خربیط» منطقۀ «چهارده خاک» این ولسوالی بسته می‌شود.
حاجی محمد‌ولی یکی از باشنده‌گان این منطقه گفت، ولسوالی گیزاب در ۹۵ کیلومتری شمال ترینکوت، مرکز این ولایت قرار دارد که با ولسوالی اجرستان دایکندی هم‌مرز می‌باشد.
او افزود، راه این ولسوالی همه ساله در فصل زمستان از اثر برف‌باری مسدود می‌شود که بیشتر اوقات خسارات مالی و جانی را نیز در پی می‌داشته باشد.
او می‌گوید، امسال نیز از سه ماه به ‌اینسو این یگانه راه ولسوالی متذکره از اثر برف در کوتل «خربیط» منطقۀ چهارده ‌خاک بسته شده و مردم مجبور اند که تا بازگشایی این راه منتظر بمانند.
به گفتۀ وی، در سال‌های گذشته این منطقه مربوط ولایت دایکندی بود که مسؤولین همواره آن را از وجود برف پاک‌کاری می‌کردند و راه را باز نگه می‌داشتند، اما پس از آن که مربوط ارزگان شده، دو سال می‌شود که برای سه – سه ماه در فصل زمستان مسدود می‌باشد.
حاجی محمدابراهیم یکی دیگر از باشنده‌گان این ولسوالی می‌گوید، سال گذشته حدود ده خانم در منطقۀ آن‌ها هنگام زایمان در حالی جان باختند که از اثر مسدود بودن راه امکان انتقال آنان به مرکز وجود نداشت.
وی گفت، همه ساله از اثر مسدود شدن راه هزاران خانوادۀ این منطقۀ بزرگ با مشکلات مشابهی روبه‌رو می‌شوند.
به بیان او، باشنده‌گان ولسوالی آرام ننشسته‌اند، بلکه همه سال می‌کوشند تا با استفاده از امکانات دست داشته‌شان راه را باز کنند، اما نمی‌توانند.
حیات‌خان، باشندۀ دیگر این ولسوالی می‌گوید، به دلیل مسدود بودن این مسیر برای مدتی زیاد ساکنان این ولسوالی با کمبود مواد غذایی و سایر نیازهای اولیه مواجه می‌شوند.
او می‌گوید، علاوه بر مسدودی مسیر، نبود خدمات مخابراتی، صحی و معارف از دیگر مشکلاتی می‌باشد که باشنده‌گان گیزاب با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
موصوف از مسؤولین خواست که مسؤولیت خود را ادا نمایند، مسیر این ولسوالی را باز کنند، سهولت‌هایی را برای مردم فراهم و برای آنان خدمات ارایۀ کنند.
همچنان، مسؤولین ولایتی مشکلات باشنده‌گان گیزاب را می‌پذیرند و از اقداماتی برای حل آن سخن می‌زنند.
مولوی محمدعلی جان احمد، والی ارزگان گفت که تجهیزات و افراد برای بازگشایی مسیر مسدود شدۀ ولسوالی گیزاب به منطقه چارده خاک فرستاده شده‌اند.
والی می‌گوید، اینکه برف‌های زیادی در منطقه باریده‌ و هوا سرد است، بنابراین کار پاک‌سازی مسیر از وجود برف به کندی پیش می‌رود.
وی اطمینان می‌دهد که سرک کوتل خربیط که همه‌ ساله به دلیل بارش برف مسدود می‌شود، نیز به شکل اساسی بازسازی خواهد شد.
موصوف می‌گوید، مشکلات همه‌ جانبۀ باشده‌گان ولسوالی به گوبۀ اساسی حل خواهد شد و در بخش بازسازی و سایر عرصه‌ها پروژه‌هایی برای‌ آنان تطبیق خواهد شد.
قبل از این نیز باشنده‌گان ارزگان به دلیل خراب بودن راه‌های امتداد یافته از مرکز به ولسوالی‌ها و مناطق دور افتاده این ولایت شکایت کرده بوده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9216

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.