• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

علاقه‌مندی دهاقین به کشت توت زمینی در بلخ افزایش یافته‌است

  • کد خبر : 9439
  • 07 ثور 1402 - 17:16
علاقه‌مندی دهاقین به کشت توت زمینی در بلخ افزایش یافته‌است
علاقه‌مندی دهاقین به کشت توت زمینی در بلخ افزایش یافته و در حال حاضر در حدود ۲۰۰ جریب زمین در این ولایت توت زمینی کشت شده‌است.

دهاقین و تاجران دلیل افزایش علاقه‌مندی به کشت توت زمینی را ممنوعیت کشت کوکنار می‌دانند.
آنان همچنان می‌گویند که توت زمینی زود فاسد می‌شود، بنابراین حکومت باید برای آنان سردخانه‌هایی را بسازد.
عبدالرشید یکی تن از دهاقین در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ می‌گوید، نسبت به سال‌های گذشته حاصلات خوبی را از توت زمینی بدست آورده‌ و بازار آن نیز خوب است.
عبدالرشید همچنان می‌گوید، اگر حکومت از دهاقین حمایت کند، در این صورت حاصلات و بازار توت زمینی از این هم بیشتر افزایش خواهد یافت.
عبدالودود یکی از دهاقین دیگر در ولسوالی بلخ ولایت بلخ نیز می‌گوید که علاقه‌مندی دهاقین به کشت توت زمینی در این ولایت افزایش یافته و دلیل آن منع کشت کوکنار است.
عبدالودود در کنار افزایش بهای کود کیمیاوی و تیل، نبود سردخانه‌ها را نیز از چالش‌های عمده در برابر شان می‌داند و از حکومت می‌خواهد تا این مشکلات را حل کند.
حیدر یکی از فروشنده‌گان میوۀ تازه نیز می‌گوید که بیشتر میوه‌ها به ویژه توت زمینی زود فاسد می‌‎شود و حکومت باید با احداث سردخانه‌ها از دهاقین حمایت کند.
سیدخان یکی از دکانداران نیز درخواست مشابهی دارد و می‌افزاید، اگر حکومت از دهاقین حمایت کند، در این صورت افغانستان در بخش میوه به هیچ کشور دیگری نیاز نخواهد داشت.
از سوی دیگر، محمدحسین عظیمی مدیر ترویج ریاست زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که در حدود ۲۰۰ جریب زمین در ولسوالی‌های نهرشاهی، بلخ، دهداری، چمتال و شولگرۀ این ولایت توت زمینی کشت شده‌است.
وی می‌گوید که وزارت زراعت افغانستان روی پروژه‌های بنیادی کار می‌کند و پلان دارد که در آیندۀ نزدیک سردخانه‌هایی را برای نگهداری میوۀ تازه ایجاد کنند.
علاوه بر بلخ، توت زمینی در ننگرهار و شماری از ولایات دیگر نیز کشت می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9439

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.