• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

سال گذشته میزان صادرات قالین نسبت به سال ماقبل ۵۵ درصد افزایش داشته‌است

  • کد خبر : 9698
  • 07 سرطان 1402 - 14:26
سال گذشته میزان صادرات قالین نسبت به سال ماقبل ۵۵ درصد افزایش داشته‌است
اتحادیۀ مولدین و صادرکننده‌گان قالین افغانستان می‌گوید که در سال گذشتۀ ۱۴۰۱میزان صادرات قالین نسبت به سال ماقبل نزدیک به ۵۵ درصد افزایش داشته و تعداد بافنده‌گان آن نیز آفزایش یافته‌است.

نوراحمد نوری رئیس اتحادیۀ مولدین و صادر‌کننده‌گان قالین گفت که در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ هزار متر مربع قالین و گلیم به خارج از کشور صادر شده‌است.
او می‌گوید، در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۳۵ هزار مترمربع قالین وگلیم صادر شده که نسبت به سال ماقبل ۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
موصوف می‌گوید، بیشترین این صادرات به امریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و پاکستان صورت گرفته‌است.
او می‌گوید، به ‌دلیل نبود کار در کشور، بسیاز از مردم به قالین‌بافی رو آورده‌اند.
به اساس معلومات نوری، در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون تن در تمام کشور در صنعت قالین‌بافی مصروف کار بودند، اما در سال ۱۴۰۱ این تعداد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته‌است.
وی گفت: «از ۶۰ تا ۶۵ درصد قالین در شمال کشور تولید می‌شود، اما از سه سال گذشته به این‌سو خشکسالی مداوم در زون شمال وجود دارد و مردم دیگر کاری برای انجام دادن در خانه ندارند، بنابراین به دلیل بیکاری به قالین‌بافی روی آورده‌اند.»
همچنان، صالحه غلامی که چهار مرکز قالین‌بافی در برخی نقاط شهر مزارشریف دارد، گفت که در این اواخر بسیاری از مردم به قالین‌بافی روی آورده‌اند.
وی افزود که حدود ۱۱ ماه قبل به ارزش۴۰ هزار دالر چهار مرکز قالین‌بافی را ساخته که اکنون ۴۰۰ زن در آن مشغول به کار هستند.
موصوف گوید که قبلاً این زنان در خانه‌های خود قالین می‌بافتند، اما زمانی که این مراکز را ساخت، اکنون در هر مرکز ۱۰۰ زن با وی کار می‌کنند.
غلامی می‌افزاید: «این مراکز را به خاطری ایجاد کردم که مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران در کشور مسدود شده و برخی از زنان بیکار هستند، بنابراین باید در اینجا کار کنند.»
غلامی می‌گوید، این زنان یک متر مربع قالین را به ۳۰۰۰ افغانی می‌بافند.
او می‌گوید: «با من در این مرکز خانم‌هایی هستند که قبلا شغل داشتند اما اکنون بیکار هستند و دخترانی هم هستند که قبلا درس می‌خواندند اما اکنون به قالین‌باقی روی آورده‌اند.»
وی افزود، ماهانه ۱۰۰ متر مربع قالین را در این چهار مرکز تولید می‌کنند و سپس به شرکت‌های دیگر می‌فروشند.
از سویی‌هم، آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت که وزارت صنعت و تجارت از سکتور قالین‌بافی در کشور حمایت همه جانبه می‌کند.
موصوف گفت: این وزارت تمامی امکانات را در زمینۀ صادرات قالین و همچنین واردات مواد اولیه برای قالین‌بافان فراهم کرده‌است.
سخنگوی وزارت تجارت همچنان گفت، در سال ۱۴۰۰ ، ۸۰۰ هزار مترمربع قالین به کشورهای خارجی صادر شده، اما در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع قالین صادر گردیده‌است.
قالین‌بافی در افغانستان سابقۀ طولانی دارد و برخی از خانواده‌ها امور زندگی روزمرۀ خود را از همین طریق به پیش می‌برند و این منبع درآمدشان محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.