• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

استخراج نفت از چاه‌های بلاک قشقری آغاز شد

  • کد خبر : 9707
  • 17 سرطان 1402 - 14:40
استخراج نفت از چاه‌های بلاک قشقری آغاز شد
وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که استخراج نفت از چاه‌های بلاک قشقری حوزه‌ آمو دریا در ولایت سرپل را آغاز کرده است.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم که به ولایت سرپل سفر کرده، می‌گوید که در آینده‌ی نزدیک میزان استخراج نفت از چاه‌های این حوزه به ۱۰۰ تُن در روز خواهد رسید.
آقای دلاور آغاز استخراج نفت از این حوزه را یک گام مهم در جهت توسعه اقتصاد کشور می‌داند و تاکید می‌ورزد که زمینه کار برای شمار زیادی از باشندگان سرپل و سایر ولایت‌ها فراهم خواهد شد.
شهاب الدین دلاور در این باره گفته است: «حق اولویت به جوانان سرپل است که استخدام شوند. بعد جوانان از ولایت‌های افغانستان در این‌جا استخدام می‌شوند. اکنون هم جوانان زیادی از ولایت سرپل در این‌جا استخدام شده‌اند.»
همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، گفت: «در حوزه‌ی آمو دریا، در مجموع ما ۹ چاه فعال داریم. فعلا ظرفیت استخراج روزانه این چاه‌ها در حدود ۳۵۰ تن می‌باشد.»
با این حال، اتاق صنایع و معادن افغانستان، آغاز استخراج نفت در حوزه آمو دریا را گام سودمند در راستای رسیدن به خودکفایی در کشور عنوان می‌کند.
سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن افغانستان، گفت: «خوشبختانه در حوزه آمو دریا ذخایر عظیم نفتی وجود دارد. امیدوار هستیم که در آینده فرصتی که مساعد شده، شاهد خودکفایی نفت در افغانستان باشیم و از آن بتوانیم تولید انرژی داشته باشیم و صنایعی که وابسته به نفت است را توسعه بدهیم.»
پیمان واگذاری استخراج و پالایش نفت حوزه قشقری در ولایت سرپل از سوی امارت اسلامی به شرکت ملی نفت چین واگذار شده است.
برخی آگاهان مسایل اقتصادی از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهند که مواد نفتی استخراج شده از چاه‌های حوزه قشقری را در داخل کشور پالایش کند.
عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «حالا که چاه‌ها نفت استخراج می‌شود، در پهلوی آن پالایشگاه ایجاد شود و تصفیه‌ی آن در داخل کشور شود. این هم می‌تواند نیازمندی‌های داخل مارکیت افغانستان را مرفوع بسازد و هم بخشی از آن‌را به بیرون از کشور صادر کنیم.»
بربنیاد اطلاعات وزارت معادن و پترولیم، شرک ملی نفت چین در سال جاری ۱۶۲ میلیون دالر در بخش استخراج نفت خام در بلاک قشقری حوزه آمو دریا سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این سرمایه‌گذاری در مدت سه سال به ۵۴۰ میلیون دالر افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.