• امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2
اداره راه‌آهن:

یک قطار اقلام بازرگانی از چین به افغانستان حرکت کرده است

  • کد خبر : 9710
  • 18 سرطان 1402 - 14:43
یک قطار اقلام بازرگانی از  چین به افغانستان حرکت کرده است
اداره راه‌آهن از آغاز حرکت یک قطار اقلام بازرگانی از چین به مقصد افغانستان خبر می‌دهد.

سخنگوی این اداره می‌گوید که ۸۶۰ متریک تُن اقلام بازرگانی با استفاده از ترانسپورت چند وجهی، در آینده نزدیک از چین به افغانستان خواهد رسید.
عبدالسمیع درانی، سخنگوی اداره راه‌آهن، گفت: «اگر ما قرار باشد که با چین واردات داشته باشیم، صادرات داشته باشیم، به این معنی است که تجارت ما با چین توسعه پیدا می‌کند. و بجای این‌که از طریق دریا و مسیر‌های دیگر، در ظرف سه ماه اموال از چین به افغانستان برسد، بهتر این است که در ۱۵ روز اموال تجارتی به کشور برسد.»
با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که حرکت این قطار بازرگانی از چین به آسیای مرکزی و سپس به افغانستان برای انتقال اقلام تجارتی بازرگانان سهولت‌های را ایجاد خواهد کرد.
خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره‌ی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «بدبختانه که فعلن یک‌طرف است، از چین مال می‌آورند ولی از این طرف بسیار کم است. سیستماتیک نیست که باید سیستماتیک مال برسد و پس کانتینر پُر شود.»
قطب‌الدین یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «خطوط آهن که از طریق چین به افغانستان برای فعلن کالا‌های تجارتی را انتقال می‌دهد، در صورتی‌که به شکل دوام‌دار و یا هم به شکل دوطرفه اگر صورت بگیرد، می‌تواند در رشد اقتصاد افغانستان نقش مهمی را بازی بکند.»
عبدالجبار صافی، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «آنچانکه انتقال اموال تجارتی از طریق خط آهن از چین به افغانستان شروع شده است، به نفع افغانستان است. و در بخش صادرات و واردات نقش مثبت می‌تواند داشته باشد.»
این در حالی است که وزارت مالیه گزارش ‏صادرات، واردات و ترانزیت انجام شده از گمرکات افغانستان در ربع اول سال مالی را به نشر رسانه است.
بر بنیاد این گزارش، در بیش از ۲۶ هزار محموله به ارزش گمرکی ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ افغانی صادرات، و در بیش از ۱۷۳ محموله، ۱۷۳ میلیارد افغانی واردات از گمرکات کشور صورت گرفته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9710

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.