• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

مسیر پروژه راه‌آهن افغان – ترانس در خاک افغانستان نهایی شد

  • کد خبر : 9728
  • 28 سرطان 1402 - 15:19
مسیر پروژه راه‌آهن افغان – ترانس در خاک افغانستان نهایی شد
ازبیکستان و پاکستان به پروژه راه‌آهن افغان - ترانس از مسیر بلخ - پکتیا توافق کرده‌اند.

عبدالسمیع درانی، سخنگوی اداره راه‌آهن افغانستان می‌گوید که در نشست سه‌جانبه ازبیکستان، پاکستان و افغانستان روی امکان سنجی تخنیکی، کیفیت و آغاز کار عملی این پروژه‌ی نیز گفت‌وگو شده است.
به گفته او، برنامه یک‌ساله در جهت تدوین اطلاعات دقیق در مورد پروژه افغان – ترانس برای جلب سرمایه‌گذاری سازمان‌های بین‌المللی نیز منظور شده است.
عبدالسمیع درانی گفت: «در مسیر پروژه افغان – ترانس که از مزارشریف تا منطقه خرلاچی ولایت پکتیا امتداد می‌یابد، از سوی هر سه کشور توافق صورت گرفت.»
با این حال، اتاق صنایع و معادن افغانستان می‌گوید که عملی سازی پروژه افغان – ترانس در رشد فعالیت‌های بازرگانی کشور و اتصال کشورهای منطقه در فعالیت‌های اقتصادی سودمند واقع خواهد شد.
سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن، گفت: «پروژه راه‌آهن افغان – ترانس از نظر اقتصادی برای ما در انتقال کالاهای صنعتی، تجارتی و واردات ما حایز اهمیت است. به همان‌گونه برای ازبیکستان و پاکستان نیز اهمیت دارد. چون‌که آسیای میانه را با آسیای جنوبی وصل می‌کند.»
برخی از بازرگانان به این باورند که با عملی شدن پروژه افغان – ترانس در کنار توسعه فعالیت‌های اقتصادی میان کشورهای منطقه، برای هزاران نفر نیز زمینه کار فراهم خواهد شد.
محمد رسول توتاخیل، رییس اتحادیه صادرکنندگان زغال‌سنگ، گفت: «تصمیم هر سه کشور؛ ازبیکستان، افغانستان و پاکستان در راستای تطبیق پروژه خط آهن افغان – ترانس از راه پکتیا با پاکستان، یک نوید خوب است و این پروژه به نفع تمام مردم افغانستان است.»
خان محمد سرفرازباز، رییس دارالانشای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفته است: «این خط آهن در انتقال اموال ازبیکستان به پاکستان و از پاکستان به ازبیکستان، خاک افغانستان را از اهمیت زیادی برخوردار خواهد کرد و برای مردم ما کار فراهم خواهد شد و تجارت نیز رشد خواهد کرد.»
بربنیاد اطلاعات اداره راه‌آهن کشور، عملی سازی پروژه راه‌آهن افغان – ترانس از راه مزارشریف – ننگرهار به مزارشریف – پکتیا در کنار کوتاه شدن ۳۴۰ کیلومتر راه در خاک پاکستان و افغانستان، حدود یک‌ونیم میلیارد دالر از هزینه‌ی ساخت این پروژه منطقه‌ای نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9728

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.