• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

دختران بامیانی کارگاه صنایع دستی راه‌اندازی کردند

  • کد خبر : 9743
  • 31 سرطان 1402 - 15:35
دختران بامیانی کارگاه صنایع دستی راه‌اندازی کردند
بیش از ۲۰ دختر که از آموزش بازمانده‌اند، یک کارگاه تولیدات صنایع دستی را با هزینه شخصی در بامیان راه‌اندازی کرده‌اند.

این دختران می‌گویند که نبود مکان مناسب برای ادامه کار و فعالیت شان، یکی از چالش‌های بزرگ به شمار می‌رود.
به گفته‌ی آنان، این کارگاه به هدف فراهم ساختن زمینه‌‌ کار برای دیگر دختران بازمانده از آموزش که تامین هزینه‌ زندگی خانواده‌های خود را به دوش دارند، راه‌اندازی شده است.
معصومه محمدی، متشبث در بامیان، در این باره گفت: «ما خواستیم کسانی را که از مدرسه و دانشگاه دور مانده بودند، جمع‌آوری کنیم. آنان درس خوانده بودند؛ اما کاردستی یاد نگرفته بودند. آنان در خانه نشسته بودند و خیلی ناراحت بودند.»
صالحه علی‌زاده یکی دیگر از متشبثان در بامیان گفت: «من صنف دوازدهم بودم و وقتی با خانم آمنا آشنا شدم، او انگیزه شروع این کار را به ما داد.»
این دختران از نبود مکان مناسب، کم‌بود امکانات و کم‌رنگ بودن بازار فروش ساخته‌های دستی شان نگران هستند و از مسوولان حکومت سرپرست و نهادهای خصوصی می‌خواهند که در باره تامین نیازمندی‌ آنان، همکاری کنند.
معصومه نظری، متشبث در بامیان، گفت: «تجهیزات نداریم. خانم‌هایی هستند که خیاطی می‌کنند، اما ابزار پیشرفته ندارند و با مشکل مواجه استند. آنان نمی‌توانند کارشان را سریع انجام دهند.»
صفی الله رائد، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که نمایشگاهی به هدف پشتیبانی از صنایع دستی زنان در این ولایت، راه‌اندازی خواهد شد.
صفی الله رائد گفت: «ما در زمینه بازاریابی برای آن‌ها کار می‌کنیم. اگر نمایشگاه‌های بزرگ در سطح کشور در کابل برگزار شود، صنایع دستی زنان ولایت بامیان را به نمایش می‌گذاریم تا بتوانند درآمد کسب کنند.»
براساس معلومات مسوولان محلی، هم‌اکنون صدها بانو در مرکز و ولسوالی‌های بامیان مصروف تولید صنایع دستی هستند و هزینه‌ زندگی خانواده‌های خود را تامین می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9743

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.