• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

پایان نمایشگاه افغان-کازاخ و دست‌آورد افغانستان از آستانه

  • کد خبر : 9795
  • 17 اسد 1402 - 14:08
پایان نمایشگاه افغان-کازاخ و دست‌آورد افغانستان از آستانه
وزارت صنعت و تجارت از پایان نمایش‌گاه سه روزه افغان-کازاخ و دیدارهای رسمی با مقام‌ها و سکتور خصوصی کازاخستان خبر می‌دهد.

نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت می‌گوید که این نمایش‌گاه دست‌آوردهای خوبی را در پی داشته و پیمان‌هایی به ارزش ۱۹۰ میلیون دالر امریکایی در بخش‌های گوناگون نیز میان سکتور خصوصی هر دو کشور به امضا رسیده است.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت، افزود: «کوشش‌های که صورت گرفت، بخاطر تسهیلات اضافه کردن تجارت ما از طرف کازاخستان با ما هم‌نظر شدند. در بخش ترانسپورت، ترانزیت، تهسیلات تجارت و سرمایه گذاری‌های دو طرف، موضوعات بانکی زیاد بالایش توجه کردیم. با راه‌های کوتاه و مصارف کم بتوانیم، ترانسفر شود.»
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت: «در نمایش‌گاه افغان- کازاخ ۳۵۰ بازرگان ۴۲۰ قلم از تولیدات و محصولات کشور را به نمایش گذاشتند. که خوشبختانه از طرف کشور میزبان و اشتراک کنندگان مورد استقبال قرار گرفت.»
سفیر پیشین کازاخستان در کابل نیز می‌گوید که نمایش محصولات و تولیدات داخلی افغانستان در کازاخستان می‌تواند در گسترش روابط بازرگانی دو کشور اثرگذار باشد.
اومرتای بتیموف، سفیر پیشین کازاخستان در کابل، گفت: «دیدم که از دو طرف علاقه‌مندی بسیار زیاد است. شهروندان کازاخستان از قالین‌ها و میوه‌های خشک و سایر محصولات افغانی دیدن کردند و معرفی شدند.»
با این حال، شماری از بازرگانانی که در این نمایش‌گاه اشتراک کرده‌اند، راه‌اندازی نمایش‌گاه اقلام افغانستان به کازاخستان را در معرفی و بازار یابی منطقه‌یی ارزشمند می‌دانند.
نور احمد نوری، رییس اتحادیه قالین، گفت: «در بخش قالین، اشتراک کنندگان ما ۸۰ درصد قالین‌های خود را در سه روز نمایش‌گاه فروختند. و در قبال آن قرار، تفاهم‌نامه و سفارشات را نیز بدست آوردند.»
نصیراحمد مجیدی، بازرگان، گفت: «فروشات خوب داشتیم و استقبال مردم کازاخستان از محصولات افغانستان عالی بود. و بر امید این نیز هستیم که در آینده نیز چنین نمایش‌گاه‌ها در دیگر کشورهای نیز برگزار شود.»
احمد فرید نیک‌زی، بازرگان، گفت: «شرکت‌های بزرگ قزاقی از ما پیشنهاد کردند در کابل با ما به گونه شریکی کار کنند و در معدن‌های افغانستان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. این دست‌آورد خوبی است.»
در این نمایش‌گاه ۳۵۰ تن از نمایندگان سکتور خصوصی افغانستان که در ۱۴ سکتور می‌باشد، محصولات و تولیدات کشور را در ۷۰ غرفه به مدت سه روز در شهر آستانه پایتخت کازاخستان به نمایش گذاشتند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9795

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.