• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

افزایش صادرات زعفران و تلاش‌ها برای ترویج کاشت آن در کشور

  • کد خبر : 9933
  • 11 سنبله 1402 - 12:37
افزایش صادرات زعفران و تلاش‌ها برای ترویج کاشت آن در کشور
مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که صادارت زعفران در مقایسه با سال‌های پیش، افزایش یافته است.

مصباح الدین مستعین، سخنگوی این وزارت می‌افزاید که برای ترویج گیاه زعفران در کشور، برای ۲۰۰ کشاورز زمینه‌ی آموزش نیز فراهم شده تا آنان در ولایت‌های دیگر کشت این محصول را گسترش دهند.
سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری،می‌گوید: «در سال‌های پسین بازار زعفران افغانستان کم‌رنگ شده بود، اما با روی کار آمدن امارت اسلامی، و با تلاش وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، زعفران کشورهای دیگر {که قبلا} به گونه قاچاق در کشور داخل می‌شد و به نام افغانستان به کشورهای خارجی صادر می‌شد، {حالا از این روند} مکمل جلوگیری شده است.»
همزمان با این، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که زعفران افغانستان در بازارهای جهانی بازار خوبی دارد و صادرات این گیاه نیز به گونه‌ی منظم جریان دارد.
خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «سال‌های قبل زعفران ارزان شده بود و تولید آن نیز کم شده بود، امسال تولید زعفران خوب است و تا ۳۰ تُن خواهد رسید. صادرات این گیاه هم به شکل نورمال جریان دارد.»
محمد ناصر صادقی، بازرگان، می‌گوید: «بازار زعفران تحولات زیادی دارد مثل بازار اسعار متحول می‌شود. و این تحولات باعث می‌شود که مفاد و ضرر آن خیلی واضح نباشد. سال گذشته یک کیلو زعفران به پول افغانی تا ۱۲۰ هزار افغانی در بازارهای جهانی فروخته می‌شد، اما امسال متاسفانه نزدیک به ۵۰ درصد بهای زعفران اُفت کرده است یعنی فعلا در بازارهای جهانی یک کیلو زعفران در حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار افغانی خرید و فروش می‌شود.»
بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، در سال گذشته افغانستان بیش از ۵۱ هزار کیلو زعفران را به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هندوستان، ایالات متحده امریکا، اسپانیا، هالند، آسترالیا و مراکش صادر کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9933

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.