• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

سیل و شکسته شدن سد در لیبی؛ مرگ ۲۳۰۰ نفر تایید شد

  • کد خبر : 10006
  • 22 سنبله 1402 - 6:25
سیل و شکسته شدن سد در لیبی؛ مرگ ۲۳۰۰ نفر تایید شد
تیم‌های نجات در لیبی برای بیرون کشیدن اجساد قربانیانی که در سیل‌های بی‌سابقه غرق شده و به دریا افتاده‌اند تلاش می‌کنند.

به گفته سازمان آمبولانس دِرنه، شهری که بیشترین آسیب را در طوفان و سیل دیده است، حداقل ۲۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.
در روز یکشنبه در جریان طوفان «دانیل» – که در سایر کشورهای اطراف هم خرابی و مرگ به بار آورده – دو سد و چهار پل در درنه شکست و بیشتر شهر را زیر آب برد.
هلال احمر می‌گوید حدود ۱۰ هزار نفر هم مفقود گزارش می‌شوند، و آمار کشته‌ها احتمالا بالاتر خواهد رفت.
ورود بخشی از کمک‌ها از جمله از مصر شروع شده، اما تلاش‌های امدادی تحت تاثیر وضعیت سیاسی لیبی مختل شده است. این کشور میان دو دولت رقیب تقسیم شده است.
آمریکا، آلمان، ایران، ایتالیا، قطر، ترکیه از جمله کشورهایی هستند که کمک فرستاده‌اند یا گفته‌اند آماده کمک‌رسانی هستند.
داستان‌های هولناکی وجود دارد که آب چگونه مردم را برده و به دریا انداخته است. برخی هم برای نجات خود روی پشت بام‌ها پناه گرفتند.
حشام چکیوات، مقام دولت مستقر در شرق کشور، گفت: «آنچه دیدم مرا تکان داد، مثل سونامی بود.»
او گفت که فروپاشی یکی از سدها در جنوب درنه بخش‌های بزرگی از شهر را با خود به دریا برده است.
«یک محله خیلی بزرگ ویران شده. شمار قربانیان خیلی بالاست و هر ساعت بر تعداد آنها افزوده می شود.»
یک مقام گفت که تیم‌های نجات در تقلا هستند، و نیروی دریایی و غواصان سعی دارند آنها را از دریا خارج کنند.
او گفت تحقیقات درباره این موضوع شروع شده که چرا سیل چنین ویرانی به بار آورده و افزود که ۲.۵ میلیارد دینار لیبی (۵۱۵ میلیون دلار) برای کمک به بازسازی درنه و شهر بنغازی در شرق کشور اختصاص داده خواهد شد.
شهرهای سوسه، المرج و مصراته هم دستخوش طوفان یکشنبه قرار گرفته‌اند.
متخصصان مهندسی آب گفته‌اند محتمل است که ابتدا سد بالایی، در حدود ۱۲ کیلومتری شهر، شکسته و آب پشت آن به سوی سد دوم که به درنه نزدیکتر است سرازیر شده باشد.
راجا ساسی، که با همسر و دختر کوچکش، از سیل جان به در برد به خبرگزاری رویترز گفت: «اول فکر می‌کردیم باران شدید است، اما نیمه شب صدای انفجار شدیدی را شنیدیم که صدای شکسته شدن سد بود.»
کاظم القطانی امدادگر گفت که آب آشامیدنی پاکیزه در درنه وجود ندارد و این شهر با کمبود تدارکات پزشکی روبروست.
او افزود که تنها بیمارستان درنه قادر به پذیرش بیماران نیست چون «بیش از ۷۰۰ جسد به آنجا منتقل شده درحالی که بیمارستان بزرگی نیست.»
لیبی از زمان سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ شاهد هرج و مرج سیاسی بوده است که این کشور نفت‌خیز را عملا به دو بخش سیاسی تقسیم کرده است – بخشی که تحت کنترل پایتخت، طرابلس، است و از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود و یک دولت رقیب که در شرق کشور حاکم است.
عبدالقادر اسد خبرنگار اهل لیبی گفت که سردرگمی درباره این موضوع به تلاش‌های امدادی لطمه زده است.
او گفت: «کسانی هستند که قول کمک می‌دهند اما کمکی نمی‌رسد. تیم‌های امدادی وجود ندارد، اصلا در لیبی امدادگر حرفه‌ای نداریم. لیبی در ۱۲ سال گذشته به جنگ خلاصه شده است.»
اما علیرغم این شکاف سیاسی، دولت مستقر در طرابلس هواپیمایی با ۱۴ تن تدارکات پزشکی، کیسه نگهداری اجساد و بیش از ۸۰ پزشک و بهیار اعزام کرده است.
برایان لندر، معاون سرپرست حوادث اضطراری برنامه غذای سازمان ملل، گفت که این سازمان برای پنج هزار خانواده آذوقه تدارک دیده است.
درنه، در حدود ۲۵۰ کیلومتری بنغازی در طول ساحل مدیترانه، در احاطه یک ناحیه حاصلخیز و مرتفع‌تر به نام جبل الاخضر قرار دارد.
این شهر بعد از سقوط قذافی برای مدتی به محل حضور اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) بدل شد. اما آنها بعدا توسط ارتش ملی لیبی (ال ان اِی) وابسته به ژنرال حفتر – متحد دولت شرقی لیبی – از آنجا رانده شدند.
این ژنرال قدرتمند گفت که مقام‌های شرق کشور درحال ارزیابی خسارات ناشی از سیل هستند تا امکان بازسازی جاده‌ها و اتصال مجدد برق برای کمک به تلاش‌های امدادی فراهم شود.
وبسایت خبری ممتاز الوسط در لیبی نوشت که ناکامی در بازسازی و حفظ سد درنه بعد از سال‌ها مناقشه ممکن است تا حدودی آمار بالای کشته‌ها را توضیح دهد.
این وبسایت به نقل از محمد احمد کارشناس اقتصادی نوشت: «هرج و مرج امنیتی و کم کاری مقام‌های لیبی در انجام نظارت دقیق بر تدابیر ایمنی (سد) به این فاجعه منجر شد.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10006

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.