• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

تلاش‌های امارت اسلامی برای توسعه فعالیت بندر چابهار

  • کد خبر : 10066
  • 27 سنبله 1402 - 6:22
تلاش‌های امارت اسلامی برای توسعه فعالیت بندر چابهار
مسوولان در امارت اسلامی می‌گویند که به هدف زیانمند نشدن بازرگانان کشور و متکی نبودن به یک مسیر ترانزیتی، تلاش‌های شان را برای توسعه فعالیت بندر چابهار ایران افزایش داده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی تاکید می‌ورزد که با بلند رفتن ظرفیت در بندر چابهار و فعال شدن راه‌آهن این مسیر با افغانستان مشکلات بازرگانان تاحد زیادی حل خواهد شد.
سخنگوی امارت اسلامی، افزود: «در کل باید بگوییم که ما در تلاش این استیم تا جلو زیان‌های وارده به تاجران خود را بگیریم. و تاجران ما متکی نباشند به یک کشور، یک مسیر و یک راه. حالا هم چابهار فعال است و از ظرفیت آن در تاجران ما استفاده می‌کنند.»
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت: «برنامه‌های تجارتی امارت اسلامی افغانستان تنوع محور است. وزارت صنعت و تجارت برنامه‌ها را بصورت موازی پیش می‌برد. نیت ما روابط نیک، دوستانه و متکی به منافع اقتصادی و حُسن همجواری است.»
با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز می‌گوید که با حل چالش‌های موجود در بندر چابهار، روند تجارت و ترانزیت بین‌المللی افغانستان نیز توسعه بیش‌تر خواهد یافت.
خان محمد سرفراز باز، رییس دارالان‌شاء اتاق تجارت و بازرگانی، گفت: «بخاطر رفع مسایل تخنیکی چابهار باید حکومت امارت اسلامی، هرچه عاجل‌تر دست به کار شود تا ما یک راه بدیل داشته باشیم. به این معنی که تجارت ما و ترانزیت ما و صادرات ما همیشه با ممالک همسایه شکار مسایل سیاسی می‌شود.»
آذرخش حافظی، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «بندر چابهار برای رسیدن به بازارهای هندوستان به صورت اختصاصی و همچنان ترانزیت کالا‌های هندی از طریق افغانستان به آسیای میانه بسیار اهمیت دارد. اما متاسفانه در طی بیست سال گذشته تجهیزات کافی بندری در آنجا نصب نشده است.»
پیش از این، مقام‌های اداره راه‌آهن افغانستان از تکمیل شدن هرچه زودتر پروژه راه‌آهن چابهار-نیمروز خبر داده و این پروژه را یکی از اولویت‌های بنیادی این اداره برای توسعه تجارت و ترانزیت و ایجاد سهولت‌ها در حمل و نقل کالاهای بازرگانی میان کابل و تهران خوانده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10066

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.