• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

دسترسی به اطلاعات در افغانستان به پایین‌ترین حد خود رسیده است

  • کد خبر : 10105
  • 06 میزان 1402 - 10:01
دسترسی به اطلاعات در افغانستان به پایین‌ترین حد خود رسیده است
فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران اعلام کرد که دسترسی به اطلاعات در افغانستان به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

این نهاد روز پنج‌شنبه، ۶ میزان، به مناسبت «روز جهانی دسترسی به اطلاعات» گفته است که عدم دسترسی به اطلاعات «جامعه را در تاریکی» قرار خواهد داد.
بر اساس نظرسنجی این نهاد، ۹۷ درصد خبرنگاران افغان باور ندارند که طالبان دسترسی به اطلاعات را به عنوان «یک آزادی مدنی» بشناسند.
در اعلامیه آمده است که ۹۰ درصد پاسخ‌ دهنده‌گان نظرسنجی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران وضعیت دسترسی به اطلاعات در رژیم طالبان را «بحرانی» عنوان کرده‌اند.
همچنان ۸۷ درصد از خبرنگاران افغانستان گفته‌اند که پاسخ‌هایی که از سوی مقام‌های طالبان دریافت می‌کنند، «اصلاً رضایت‌بخش نیست.»
شماری از خبرنگاران افغانستان در این نظر سنجی تاکید کردند که بیشتر مقام‌های طالبان به پرسش‌های آنان به زبان پشتو پاسخ می‌دهند و «درک آنان [خبرنگاران] را نسبت به موضوع پیچیده‌تر میسازد.»
گفتنی است که نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی نیز به تازه‌گی اعلام کرده که محدودیت «سیستماتیک» بر دسترسی به اطلاعات در کشور، آینده‌ی خبرنگاری را مبهم کرده است.
به گفته این نهاد، در ۲۰ سال گذشته، دسترسی به اطلاعات به‌عنوان حق شهروندی شهروندان افغانستان به حالت «نیمه‌جان» وجود داشت؛ اما این حق پس از حاکمیت طالبان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10105

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.