• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

تلاش‌های وزارت زراعت برای خودبسندگی غذایی در کشور

  • کد خبر : 10143
  • 12 میزان 1402 - 10:24
تلاش‌های وزارت زراعت برای خودبسندگی غذایی در کشور
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از تلاش‌ها برای رسیدن به خود بسندگی غذایی در کشور خبر می‌دهد.

عطاءالله عمری، سرپرست این وزارت در نشستی در ولایت غور از رسیدن فرآورده‌های کشاورزی افغانستان در کشور‌های منطقه و اروپایی سخن می‌زند.
سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالدای، گفت: «حرفی که از صادرات گفته می‌شود همه‌اش محصولات زراعتی است. همین محصولات میوه که نزد شما چندان ارزشی ندارند. مثال، توت بدخشان و تخار امسال تا چین وهندوستان رسید.»
اتاق زراعت و مالداری می‌گوید که در سال روان خورشیدی صادرکنندگان محصولات کشاورزی بر اثر مسدود شدن مرز تورخم و لغزش کوه در مسیر شاه‌راه کابل-جلال آباد زیانمند شده‌اند.
میرویس حاجی‌زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری، گفت: «در بخش صادرات تاجران ما توانستند صادرات کنند ولی در این اواخر با مسدود شدن دروازه تورخم و لغزش کوره در راه کابل-جلال آباد تاجران ما نتوانستند صادرات خود را بیش‌تر ادامه بدهند. تاجر متضرر شده است.»
برخی از آگاهان به این باروند که اگر زمین‌های کشاورزی افغانستان به گونه‌ی درست مدیریت شوند این کشور ظرفیت تولید اقلام گوناگون کشاورزی را داراست.
عبدالظهور مدبر، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «از این که افغانستان ۹ اعشاریه دو میلیون هکتار زمین قابل دست‌رس دارد، هرگاه فیصدی زیادی از آن را ما استفاده بکنیم، به مراتب می‌توانیم که به سایر کشور‌ها زیادتر صادرات داشته باشیم. »
قطب الدین یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی دیگر، گفت: «محصولات زراعتی که اگر به شکل مدرن و با استفاده از تکنالوژی اگر تولید شوند، و زمینه بازار‌یابی مناسب در داخل و خارج از کشور مهیا شود می‌تواند، در اقتصاد مملکت کمک خوبی را بکند.»
بر بنیاد اطلاعات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، بیش‌ترین اقلام صادراتی افغانستان به کشور‌های همسایه، منطقه و جهان را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10143

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.