• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
کابل و تهران؛

در راستای همکاری‌های جدید اقتصادی

  • کد خبر : 10161
  • 18 میزان 1402 - 19:18
در راستای همکاری‌های جدید اقتصادی
هیات اقتصادی ایران با مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان روی برخی موارد به‌ویژه در بخش‌ توسعه تجارت به توافق رسیده‌اند.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان ‌گفته است که در بخش‌های ایجاد اتاق مشترک میان افغانستان و ایران، توسعه تجارت، فراهم‌سازی سهولت‌ها در بخش ترانزیت و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توافق کرده‌اند.
آقای کاظمی قمی گفته است: «راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و افغانستان، یکی از مسیرهایی اند که در شناساندن ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی دو کشور، در معرفی شرکت‌ها و کارآفرینی بانک‌های اقتصادی، وظیفه اتاق مشترک ایران و افغانستان است و این یکی از موضوعات است که روی آن توافق داریم.»
سردار یعقوبعلی نظری، والی استان خراسان رضوی گفت: «آمادگی داریم در حوزه زراعت، آموزش‌ها و مراودات مهارتی و آموزشی را ان‌شاءالله برقرار بکنیم.»
در همین حال، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که می‌کوشند تا میزان داد و ستد به ویژه میزان صادرات با ایران را بیشتر بسازند.
آقای عزیزی در این باره گفت: «تجارت افغانستان یا بیلانس‌اش همیشه بسیار تفاوت بزرگ داشته. صادرات از طرف ما در حدود بیست میلیون دالر بوده و از طرف ایران، در حدود دو میلیارد است.»
عطاءالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته است: «ما در این شب و روزها ب دنبال این هستیم که خصوصیت خاک هر ولایت را پیدا بکنیم و مطابق با همان خصوصیت، از آن استفاده کنیم و در همین عرصه از تخم‌های تحقیق شده از کشور ایران استفاده کنیم.»
از سویی‌هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تاکید می‌کند که هزینه انتقال کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران بلند است و باید در بخش کاهش آن توجه شود.
در بخشی از این نشست، رییس اداره راه‌آهن افغانستان پیمان حمل و نقل از قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات را با مسوولان ایرانی امضا کرده است.
بخت الرحمن شرافت، رییس اداره راه‌آهن افغانستان گفته است: «۶۲ کیلومتر است که افغانستان را با اروپا وصل می‌کند.»
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه نیز در دیدار با هیات اقتصادی ایران درباره تعامل افغانستان با ایران گفت‌وگو کرده و افزوده است که مشکل امنیت و تولید مواد مخدر در افغانستان حل شده و زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فراهم شده است.
این درحالی‌ست که بیش از هشتاد بازرگان ایرانی روز یک‌شنبه هفته روان به هدف بررسی سهولت‌ها به بازرگان و توسعه تجارت میان ایران وافغانستان وارد کابل شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10161

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.