• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

ا.ا برای انتقال سرمایه افغان‌ها راه‌حل دریابد

  • کد خبر : 10273
  • 10 عقرب 1402 - 9:08
ا.ا برای انتقال سرمایه افغان‌ها راه‌حل دریابد
اتاق تجارت مشترک افغانستان - پاکستان از امارت اسلامی می‌خواهد تا راهکاری را به منظور انتقال سرمایه مهاجران افغانستان از پاکستان بسازد.

خانجان الکوزی، رییس این اتاق می‌افزاید که مهاجران افغانستان حدود ۳ میلیارد دالر در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تا ۳۰ درصد اقتصاد پاکستان را سرمایه‌گذاری‌های شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهد.
آقای الکوزی گفت: «زمین شان این‌جا مانده، باغ شان این‌جا مانده، خانه شان این‌جا مانده و دکان شان اینجا مانده بلاخره از افغانستان فرار کردند بلاخره در پاکستان تشبثات شروع کردند. در همین تشبثات افغان‌ها نه تنها کرایه می‌دادند، اضافه از ۳۰ تا ۳۵ فیصد در اقتصاد تاثیرات داشته‌اند.»
شورای پناهندگان ناروی در افغانستان با نگرانی از بحران انسانی در کشور می‌گوید که بسیاری از مهاجران که از پاکستان برگشت کرده‌اند با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو هستند.
بیکی روبی، مدیر مشاور شورای پناهندگان ناروی در افغانستان گفته است: «همین دیروز بیش از هفت هزار تن از مرز تورخم عبور کردند. بیشتر آنان در شرایط بسیار دشواری هستند. آنان از روزهای زیادی بدینسو برای رسیدن به این‌جا سفر کرده‌اند. بیشتر آنان مجبور شده‌اند که وسایل شخصی خود را برای پرداخت هزینه حمل و نقل بفروشند. ما همچنین نگرانی‌های جدی در مورد چگونگی ادغام و زنده ماندن مردم پس از حضور شان در افغانستان داریم.»
در همین حال، شماری از مهاجران که از پاکستان برگشت کرده‌اند، می‌گویند که همه داروندارشان در پاکستان جا و حکومت موقت پاکستان اجازه نداده است تا سرمایه‌های شان را به افغانستان انتقال دهند.
اما امارت اسلامی می‌گوید که باید پاکستان اجازه دهد تا مهاجران افغانستان سرمایه‌های شخصی شان را به افغانستان انتقال دهند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این باره گفت: «هیچ‌کس حق ندارد ملکیت شخصی مردم را از شان بگیرد یا آن را غضب کند. این حق هیچ کس نیست و این مربوط اشخاص است و می‌توانند دوباره به افغانستان بیارند. ما اعمال فشارهای غیرقانونی و خواست‌های غیرقانونی را نکوهش می‌کنیم.»
بربنیاد اطلاعات اتاق تجارت مشترک افغانستان – پاکستان، سرمایه‌گذاران افغان بیش از ۴۰۰ کارخانه به ارزش بالاتر از یک‌ونیم میلیارد دالر در پاکستان ایجاد کرده‌اند و برای صدها تن فرصت‌های شغلی فراهم ساخته‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10273

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.