• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
مسوولان:

راه‌آهن حیرتان-مزارشریف به زودی ترمیم می‌شود

  • کد خبر : 10355
  • 17 عقرب 1402 - 19:44
راه‌آهن حیرتان-مزارشریف به زودی ترمیم می‌شود
بخت‌الرحمن شرافت، رییس اداره راه‌آهن از رییس راه‌آهن ازبیکستان خواسته تا بخش‌هایی آسیب‌دیده‌ی راه‌آهن حیرتان-مزار شریف را بازسازی کند.

سخنگوی این اداره می‌گوید که رییس اداره راه‌آهن کشور این خواسته را در دیدار با رییس راه‌آهن ازبیکستان در شهرک حیرتان ولایت بلخ مطرح کرده و طرف ازبیکستانی تعهد کرده که بخش‌های آسیب‌دیده‌ی این راه‌آهن را با هزینه و وقت کم و با کیفیت بهتر بازسازی می‌کند.
عبدالسمیع درانی، سخنگوی راه‌آهن افغانستان، گفت: «جانب ازبیکستان گفتند که بر اساس هدایت رییس‌جمهور این کشور و بخاطر حسن همسایه داری، آن‌ها در روند ترمیم راه‌آهن حیرتان-مزارشریف ۵۰ درصد تخفیف می‌دهند. به همین ترتیب در این نشست، روی پروژه افغان-ترانس نیز بحث‌های صورت گرفت.»
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز فعال نگه‌داشتن راه‌آهن حیرتان- مزارشریف را در تداوم واردات و صادارت اقلام بازرگانی مهم می‌داند.
خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت:‌ «بعضی مناطق و بعضی جا‌های راه‌آهن تخریب شده است و این تخریب باید ساخته شود. یعنی برای ما بسیار ساده می‌شود که در سه توقف‌گاه که حیرتان و میان حیرتان و مزار شریف و خود مزارشریف اموال تقسیم می‌شوند. خصوصن همان کالا‌هایی که سریع الفساد هستند و زود خراب می‌شوند باید به مزار برسند.»
شماری از آگاهان مسایل اقتصادی نیز راه‌آهن ترمز-مزار شریف را از پروژه‌های مهم اقتصادی کشور عنوان می‌کنند و بر توسعه آن نیز تأکید می‌ورزند.
محمد شاکر یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «خطوط‌آهن به ویژه خط‌آهن میان افغانستان واوزبیکستان می‌تواند به سرعت انتقال کالا‌های تجارتی افغانستان بی‌افزاید و از طرف دیگر باعث حل یک سلسله مشکلات در زمینه انتقال اموال تجارتی به خارجی از کشور شود و در کل می‌تواند یک رول اثرگذار در قسمت انتقال کالا‌های تجارتی از افغانستان به سایر کشور‌ها داشته باشد.»
بر بنیاد اطلاعات اداره راه‌آهن، مسیر راه‌آهن حیرتان تا مزارشریف ۷۵ کیلومتر است و قرار است بازسازی قسمت‌های تخریب شده‌ی این مسیر ریلی توسط کارکنان اداره راه‌آهن ازبیکستان آغاز شود و با تکمیل شدن آن سهولت‌های بیش‌تری برای انتقال کالا‌های بازرگانی ایجاد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10355

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.