• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

قونسلگری افغانستان در شهر خاروغ تاجکستان به وزارت خارجه حکومت طالبان پیوست

  • کد خبر : 10365
  • 18 عقرب 1402 - 22:56
قونسلگری افغانستان در شهر خاروغ تاجکستان به وزارت خارجه حکومت طالبان پیوست
پس از اظهارات ظاهر اغبر سفیر جمهوری مخلوع افغانستان در تاجکستان در مورد عدم فعالیت قونسلگری این سفارت در شهر خاروغ تاجکستان، نقیب‌الله دهقان‌زاده سرپرست این قونسلگری این اظهارت را رد کرده می‌گوید که "مستقیماً تحت حمایت و هدایت" وزارت خارجه حکومت طالبان کار می‌کند.

در ویدیویی‌که حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان ناوقت روز پنجشنبه در صفحه ایکس‌اش (تویتر سابق) منتشر کرده، آقای دهقان‌زاده می‌گوید که اظهارات ظاهر اغبر در مورد عدم فعالیت این قونسلگری “غیر مسئولانه و به دور از حقیقت» است.
نقیب‌الله دهقان‌زاده سرپرست قونسلگری افغانستان در شهر خاروغ ولایت بدخشان تاجکستان در این ویدیو می‌افزاید:
“جنرال قونسلگری افغانستان مقیم خاروغ تاجکستان نماینده‌گی مستقل بوده و مستقیماً تحت حمایت و هدایت امارت اسلامی افغانستان می‌باشد و مطابق اصول و صلاحیت‌های قانونی خویش فعالیت نموده و خدمات قونسلی را ارائه می‌دارد.”
این درحالی‌ست که ظاهر اغبر سفیر جمهوری مخلوع افغانستان در تاجکستان روز سه شنبه هفته روان مکتوب معرفی یک دیپلومات ارسال شده حکومت طالبان به این سفارت را در یک نشست خبری پاره کرد و همچنان گفت که قونسلگری افغانستان در شهر خاروغ تاجکستان به خاطر مشکلات اقتصادی بسته است.
آقای اغبر افزود، تا زمان به وجود آمدن به‌گفته او یک حکومت مشروع در افغانستان، طالبان هیچ مشروعیتی نزد آنان ندارد.
در این مکتوب، دیپلوماتی به نام فیض‌الله به‌حیث سکرتر اول سفارت معرفی شده بود.
مسئولان سفارت افغانستان در تاجکستان تا نشر این گزارش حاضر به پاسخ دادن به پرسش‌های ما در مورد اظهارات تازه نقیب‌الله دهقان‌زاده، نشدند.
اما چرا تاجکستان که از منتقدان عملکرد و حکومت‌داری طالبان در افغانستان است، از سفارت و قونسلگری افغانستان که با هم در تقابل سیاسی قرار دارند، میزبانی می‌کند؟
شماری از آگاهان امور می‌گویند حکومت تاجکستان ممکن بخاطر رفع مشکلات مهاجران افغان در آن کشور به قونسلگری افغانستان در شهر خاروغ تاجکستان اجازه داده باشد تا در ارتباط با حکومت طالبان کار کند.
طارق فرهادی یکی از این آگاهان در مورد گفت:
“سفیر از طرف رئیس جمهور یا صدر حکومت به یک حکومت دیگر معرفی می‌شود، تا حال تاجکستان یک سفیری را از طالبان نپذیرفته، ولی به این نتیجه رسیده که برای سهولت کار افغان‌ها یک قونسلگری با کابل تماس داشته باشد، اما کارهای افغانستان در این رابطه هیچکدام‌اش به صورت عادی و نورم بین‌المللی پیش نمی‌رود.”
گفتنی‌ست که با گذشت بیش از دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان تا به حال هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشاخته، اما سفارت‌های افغانستان در برخی کشورهای همسایه و منطقه به طالبان واگذار شده‌است.
در برخی این سفارت‌ها دیپلومات‌های حکومت طالبان پذیرفته شده و برخی دیگر که از سوی دیپلومات‌های جمهوری مخلوع اداره می‌شوند، از تعامل‌شان با وزارت خارجۀ حکومت طالبان خبر داده‌اند.
چندی پیش امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در نشستی زیر نام “حسابدهی دولت به ملت” گفته بود که حکومت طالبان در ۱۵ کشور نماینده‌گی دیپلوماتیک دارد.
برخی از آگاهان روابط بین‌الملل پیش از این گفته اند که واگذاری سفارت‌‌ها و قونسلگری‌های افغانستان به حکومت طالبان به معنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست و این کار بیشتر بخاطر رفع مشکلات مهاجرین افغان در این کشور ها صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10365

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.