• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

ترکیه اسراییل را دولت «تروریستی» خواند

  • کد خبر : 10440
  • 24 عقرب 1402 - 19:15
ترکیه اسراییل را دولت «تروریستی» خواند
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، با انتقاد شدید از حامیان غربی تل‌آویو، دولت اسراییل را به‌دلیل ارتکاب مکرر جنایات جنگی و نقض قوانین بین‌المللی در غزه، «تروریستی» خواند.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه، ۱۵ نوامبر، دو روزپیش از سفر برنامه‌ریزی شده خود به برلین برای دیدار با اولاف شولتز، نخست‌وزیر آلمان، عملیات نظامی اسراییل علیه حماس را «خائنانه‌ترین حملات تاریخ بشریت» با حمایت همه‌جانبه غرب اعلام کرد.
به گزارش رویترز، اردوغان در پارلمان این کشور گفته است: «اسراییل با بمباران وحشیانه غیرنظامیانی فلسطینی‌ها را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرد، در حالی که آنها در حال جابه‌جایی هستند. من اکنون با خیال راحت می‌گویم که اسراییل یک کشور تروریستی است.»
وی خواستار محاکمه رهبران اسراییلی در دادگاه بین‌المللی لاهه شد.
رییس جمهور ترکیه بار دیگر، دیدگاه خود و موضع کشورش را تکرار کرد که حماس یک سازمان تروریستی نه بلکه یک حزب سیاسی است که در انتخابات گذشته پیروز شده بود.
اردغان علاوه کرده است: «ما هرگز از بیان این حقیقت که اعضای حماس که از سرزمین‌ها، ناموس و جان‌شان در برابر سیاست‌های اشغالگر محافظت می‌کنند، مبارزان مقاومت هستند، صرفاً به این دلیل که برخی از مردم با آن ناخوشایند هستند، ابایی نخواهیم داشت.»
بریتانیا، امریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی حماس را بر خلاف ترکیه یک گروه تروریستی می‌دانند.
انقره میزبان برخی از اعضای حماس است و از راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسراییل و فلسطین حمایت می‌کند.
سفر اردوغان به آلمان اولین سفر او به یک کشور غربی از زمان آغاز بمباران غزه توسط اسراییل در ۷ اکتبر در پاسخ به حملات حماس خواهد بود.
آلمان حمایتش از اسراییل اعلام کرده و در عین حال خواستار تمرکز بر محدود کردن تأثیر عملیات نظامی بر جمعیت غیرنظامی غزه شده است.
اردوغان همچنان درگیری بین اسراییل، کشور یهودی، و فلسطینی‌ها را به جنگ بین جهان مسیحی و مسلمان تشبیه کرده و گفته که این بحران «مسأله صلیب و هلال» است.
گفتنی است که ترکیه تاکنون ۶۶۶ تُن کمک‌های بشردوستانه، دوا و تجهیزات صحی و یک تیمی از داکتران را برای تداوی فلسطینی‌ها به مصر فرستاده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.