• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

رسانه‌های مستقل افغانستان برنده جایزه سالانه نید در بخش خبرنگاری شدند

  • کد خبر : 10428
  • 24 عقرب 1402 - 5:27
رسانه‌های مستقل افغانستان برنده جایزه سالانه نید در بخش خبرنگاری شدند
در مراسم سال‌گرد چهل ساله‌گی دموکراسی که از سوی سازمان عطیه ملی برای دموکراسی (NED) برگزار شد، رسانه‌های مستقل افغانستان در بخش‌ خبرنگاری برنده جایزه سالانه این‌نهاد شناخته شدند.

براساس اعلام رسمی نهاد نید، رسانه‌های مستقل افغانستان شامل رسانه‌هایی‌اند که پس از تسلط دوباره طالبان بر کشور، در زمینه گسترش دموکراسی و حفظ ارزش‌های حقوق بشری فعالیت کرده‌اند.
به گفته این نهاد، فعالیت رسانه‌های مستقل افغانستان نشان داده است که طالبان نمی‌توانند مردم افغانستان را منزوی کنند.
این جایزه را تلویزیون آمو روز چهارشنبه، ۲۴ عقرب، طی مراسمی در واشنگتن دی‌سی به نماینده‌گی از رسانه‌های مستقل افغانستان دریافت کرد.
براساس اعلام سازمان عطیه ملی برای دموکراسی، مقام‌های دولت بایدن، اعضای مجلس سنای امریکا، فعالان و رهبران دموکراسی از سراسر جهان، نماینده‌گان رسانه‌های مستقل و شماری از نماینده‌گان کشورها در این مراسم اشتراک کردند.
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونیا نیز از کسانی بودند که در این برنامه سخن‌رانی کردند.
در این مراسم، چهار جایزه در بخش‌های خبرنگاری، پیش‌گامی، شجاعت و حرکت اهدا شد. گولوگ جیگمه و نیکلاس اوپیو از برنده‌گان این جوایز هستند که به نماینده‌گی از افراد زندانی یا کشته شده در سال ۲۰۲۳، به‌دلیل فعالیت دموکراسی آن را دریافت کردند.
همچنان این نهاد در بخش پیش‌روان، به پیش‌گامان NetFreedom که در راستای استفاده از فناوری برای مقابله با اقتدارگرایان دیجیتال و دور زدن سانسور در سرکوب‌گرترین مکان‌های جهان فعالیت می‌کنند، جایزه اهدا کرد.
افزون بر این جوایز، دو مدال دیگر به پاس خدمات برای دموکراسی به اسقف سیلویو خوزه بائز اورتگا، او‌سی‌دی نیگاراگوای و تسای اینگ ون، رییس جمهور تایوان اهدا شد.
این مراسم به‌هدف ادای احترام ویژه به اوکراین، با حضور یافتن اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در واشنگتن و بوندارنکو، رییس خدمات داوطلب اوکراینی که برنده جایزه دموکراسی سال گذشته شده بود، یک‌جا با اجرای جمالا، خواننده اوکراینی و برنده مسابقه آهنگ یوروویژن پایان یافت.
دیمون ویلسون، رییس اجرایی سازمان عطیه ملی برای دموکراسی در پیوند به مراسم جایزه سالانه این نهاد گفت: «به کسانی که در خط مقدم مبارزه برای تحقق آزادی و بنای میراث خود با چالش‌های پیچیده‌تر امروزی دموکراسی روبه‌رو هستند، ادای احترام می‌کنیم.»
او همچنان افزود: «ما نه‌تنها سالگرد نید را جشن می‌گیریم؛ بلکه جامعه خود را برای مقابله با چالش‌های جدید دموکراسی متحد می‌کنیم. ما با هم مطمین خواهیم شد که نید برای سال‌های آینده یک شکل‌دهنده پویا برای دموکراسی و آزادی باقی خواهد ماند.»
کنت وولاک، رییس بورد نید نیز تصریح کرد: «هیأت مدیره ان‌ای‌دی افتخار دارد که از افتخارآفرینان ما از مبارزه‌شان برای آزادی، حقوق بشر و دموکراسی حمایت می‌کند. ما در کنار روزنامه‌نگاران، فعالان و شهروندان شجاع در سرتاسر جهان خواهیم ایستاد و به‌گونه مشترک برای نوسازی دموکراتیک کار خواهیم کرد.»
در این مراسم، باربارا لی، عضو زن کانگرس امریکا، گفت که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، رسانه‌ها با سرکوب شدید این گروه مواجه شده‌اند.
باربارا لی افزود: «متأسفانه، از زمانی که طالبان در آگست ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند، رسانه‌های مستقل با یک تهدید جدید مواجه شده‌اند و بیش از ۳۰۰ رسانه که ۵۰ درصد کل رسانه‌های افغانستان را شامل می‌شود، بسته شده‌اند.»
وی علاوه کرد: «به‌رغم این چالش‌های فزاینده، نهادهای رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان، از جمله شرکای نید مانند تلویزیون آمو، اطلاعات روز و ۸صبح میدیا که نماینده‌گان آنها این‌جا حضور دارند، در اطلاع‌رسانی به موقع به مردم افغانستان و مسوول دانستن طالبان در قبال سیاست‌ها و اقدامات ظالمانه شان تلاش کرده‌اند.»
شازیه هاشم‌یار، که به نماینده‌گی از رسانه‌های مستقل افغانستان این جایزه را دریافت کرد گفت: «به‌عنوان یک خبرنگار زن و مجری تلویزیون آمو، این یادآوری برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. این قدرت بیشتر برای ما روزنامه‌نگاران و به‌ویژه روزنامه‌نگاران زن می‌بخشد.
خانم هاشم‌یار علاوه کرد: «ما خبرنگاران افغانستان امروز به عنوان نگه‌بانان حقیقت در این‌جا ایستاده‌ایم و اطمینان می‌دهیم که تلاش‌های ۲۰ سال گذشته برای ایجاد و تقویت نهادهای دموکراتیک در افغانستان را بهبود می‌بخشیم.»
گفتنی است که جایزه دموکراسی همه‌ساله توسط هیأت مدیره عطیه ملی برای دموکراسی به‌منظور ارج‌گزاری از کار شجاعانه و خلاقانه افراد و سازمان‌ها در زمینه پیشبرد اهداف حقوق بشر و دموکراسی در سراسر جهان اعطا می‌شود.
این جایزه امسال در حالی به رسانه‌های مستقل افغانستان تعلق گرفته است که به‌رغم فشارها و وضع محدودیت‌های روزافزون گروه طالبان، شماری از رسانه‌ها با قبول کردن تهدیدهای باالفعل طی دو سال گذشته، به‌هدف تحقق دموکراسی، تامین حقوق بشر و بلند کردن صدای افغان‌ها به جهانیان، تلاش کرده‌اند.
سازمان عطیه ملی برای دموکراسی (NED) یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی است که برای توسعه و تقویت نهادهای دموکراتیک در سراسر جهان کار می‌کند.
شایان ذکر است که این نهاد سالانه حدود ۲۰ هزار بسته کمک مالی را در ۱۰۰ کشور برای نهادهای دموکراتیک فراهم می‌کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.