• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
گفت‌وگوهای تازه؛

همکاری‌ اقتصادی قزاقستان افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 10501
  • 29 عقرب 1402 - 18:22
همکاری‌ اقتصادی قزاقستان افزایش می‌یابد
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با یسین تایف آرمان، نماینده تجارتی قزاقستان دیدار کرده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در این دیدار، درباره ایجاد اتاق تجارت قزاقستان در افغانستان، معرفی شرکت‌های معتبر قزاقستانی، ایجاد تسهیلات ترانزیتی از مسیر دو کشور و رفع موانع ویزای تجارتی بازرگانان گفت‌وگو شده است.
آقای جواد گفت: «آقای یسین تایف در ایجاد خانه تجارت افغانستان در قزاقستان، معرفی شرکت‌های معتبر قزاقستانی جهت تجارت بیشتر و بهتر با جانب افغانستان، ایجاد تسهیلات ترانزیتی اموال از مسیر دو کشور، رفع موانع ویزای تجاران دو کشور بحث و تبادل نظر نمودند.»
از سویی‌هم؛ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که ایجاد اتاق تجارت مشترک افغانستان-قزاقستان در افزایش داد و ستد و حل چالش‌های بازرگانی مهم است.
محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «اتاق تجارت مشترک با قزاقستان از اولویت‌ها هم برای قزاقستان و هم برای ما است. در حال حاضر ما از قزاقستان آرد، روغن و گندم واردات بسیار داریم، دوا همچنان در آینده نزدیک گفت‌وگو جریان دارد، تاریخ‌اش مشخص نیست، شاید یک نمایشگاه مشترک با قزاقستان ما در افغانستان داشته باشیم.»
شماری از بازرگانان می‌گویند که بیشتر اقلام صادراتی به قزاقستان محصولات کشاورزی است و فراهم‌سازی سهولت‌ها در این زمینه در افزایش درآمدهای کشور سودمند است.
امید حیدری، بازرگان گفت: «اگر در بخش بازارها و مارکیت‌ها همرای تجاران کمک صورت بگیرد، این تاثیر به سزای بالای تجارت و اقتصاد دارد و این می‌تواند که تجاران سرمایه‌گذاری بیشتر کنند.»
بربنیاد اطلاعات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، میزان داد و ستد افغانستان با قزاقستان در سال به ۶۰۰ میلیون دالر می‌رسد که صادرات در مقایسه با واردات بسیار اندک است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.