• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

انجمن قلم افغانستان به وحید قاسمی خواننده و موسیقی‌دان سرشناس «تندیس دستاورد قلم» را اهدا کرد

  • کد خبر : 10608
  • 06 قوس 1402 - 19:59
انجمن قلم افغانستان به وحید قاسمی خواننده و موسیقی‌دان سرشناس «تندیس دستاورد قلم» را اهدا کرد
انجمن قلم افغانستان که شاخه‌ای از انجمن جهانی قلم (پن) است در برنامه‌ای که در خانه ادبیات اسلو برگزار شد، «تندیس دستاورد قلم» را به وحید قاسمی، آوازخوان و موسیقی‌دان سرشناس افغانستان، اهدا کرد.

آقای قاسمی که اکنون در کانادا زندگی می‌کند، بیش از چهار دهه است که در عرصه موسیقی فعالیت دارد و وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی در مراسمی به او عنوان «استاد» داد.
اما با بازگشت طالبان به قدرت اکنون موسیقی و فعالیت در این عرصه در افغانستان ممنوع شده است.
سمیع حامد، رئیس انجمن قلم افغانستان، و ایوب طغرا، نماینده شهرداری محلی گرورود اسلو، تندیس امسال «دستاورد قلم» را به آقای قاسمی اهدا کردند.
همچنین در برنامه‌ای که این انجمن در اسلو برگزار کرد، خالد نویسا، نویسنده افغان ساکن نروژ/ناروی، داستانی را خواند از مجموعه داستان‌ کوتاهش که به نروژی برگردان شده است.
شفیق پیام طنزنویس از افغانستان، همایون خیری مسئول بخش زبان‌های ترکی انجمن قلم از ترکیه، و سینا روش فعال حقوق زنان از فرانسه هم در باره چالش‌های آزادی بیان و حقوق زنان سخنرانی کردند.
بخشی از این برنامه به بزرگداشت کارنامه‌های واصف باختری و صادق عصیان دو شاعر اهل افغانستان که اخیراً درگذشته‌اند اختصاص داشت.
انجمن قلم افغانستان دو دهه قبل با همکاری پن ناروی در کابل تاسیس شد و بعد از بازگشت طالبان به قدرت در ۲۰۲۱ فعالیت‌های خود را در خارج از افغانستان ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.