• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
انتقال مرکز نیمروز به غرغری؛

باشنده‌گان زرنج مخالف این طرح طالبان‌ هستند

  • کد خبر : 10590
  • 06 قوس 1402 - 6:36
باشنده‌گان زرنج مخالف این طرح طالبان‌ هستند
طالبان در ولایت نیمروز گفته‌اند که مرکز این ولایت را از زرنج به منطقه غرغری در ولسوالی دلارام انتقال می‌دهند. انتقال مرکز نیمروز به ولسوالی دلارام، از سوی مقام‌های رهبری طالبان طراحی شده است. این اقدام طالبان با موجی از مخالفت‌های گسترده بزرگان قومی، محاسن‌سفیدان، جوانان و اکثریت مردم این ولایت مواجه شده است. آنان طالبان را متهم به قوم‌گرایی کرده و تاکید می‌کنند که در پس این طرح، اهداف قومی نهفته است.

نجیب‌الله رفیع، والی طالبان در نیمروز، در نشستی با بزرگان قومی این ولایت گفته است که به دلیل کمبود آب، نزدیک بودن به مرز ایران و نبود بستر برای توسعه شهری، مرکز این ولایت به منطقه غرغری ولسوالی دلارام انتقال پیدا می‌کند.
همزمان با این اظهارات، باشنده‌گان نیمروز با واکنش‌های تند، مخالفت خود را با این تصمیم طالبان اعلام کرده‌اند. آنان می‌گویند که طالبان به لایل قومی دست به چنین کاری زده‌اند.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل عبدالرحمان راشد، معین مسلکی وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان طالبان، محمدنبی عمری، معین وزارت داخله این گروه و چند معین دیگر از وزارت‌های زیر اداره طالبان، به نیمروز سفر کرده‌ و در مورد انتقال مرکز این ولایت گفت‌وگو کرده‌اند.
منابع معتبر می‌گویند که بزرگان قومی و گروه‌های مختلف اجتماعی به این نشست دعوت شده بوده‌اند، اما آنان به دلیل مخالفت با انتقال مرکز از شهر زرنج به ولسوالی دلارام، در آن اشتراک نکردند. منابع می‌افزایند که هیچ بزرگ قومی به نماینده‌گی از مردم در این نشست اشتراک نکرده و تنها چند فرد معدود به دلیل وابسته‌گی به طالبان و چند تن دیگر به نماینده‌گی از پشتون‌هایی که برای انتقال مرکز از زرنج به غرغری تلاش دارند، حضور داشته‌اند.
این در حالی است که اکثریت باشنده‌گان ولایت نیمروز با ابراز مخالفت شدید با این تصمیم طالبان، می‌گویند که به‌ جای انتقال مرکز از زرنج به منطقه غرغری ولسوالی دلارام، به مشکلات و چالش‌های باشنده‌گان این شهر رسیده‌گی شود. به گفته باشنده‌گان نیمروز، دلایلی را که طالبان عنوان می‌کنند، واقعی نیست و منطقه غرغری هیچ مزیتی نسبت به شهر زرنج ندارد.
حاجی عبدالرحیم، یکی از باشنده‌گان نیمروز، می‌گوید که انتقال مرکز از زرنج به غرغری، عاقلانه و منطقی نیست. او تاکید می‌کند که طالبان باید به خواست مردم احترام بگذارند و دست از این تصمیم اشتباه خود بردارند. این باشنده نیمروز می‌گوید: «گپ‌هایی که والی طالبان به مردم گفت هیچ‌کدام حقیقت ندارد. منطقه غرغری از زرنج آب بیش‌تر ندارد و دیگر این‌که آب این منطقه با گچ مخلوط است.» حاجی عبدالرحیم در مورد توسعه شهری زرنج می‌گوید: «از نظر انکشاف شهری از جنوب و طرف شرق هرچه که خواسته باشند می‌توانند پلان شهری خود را گسترش بدهند. شهرهایی هستند که در نوار مرزی قرار دارند. از سالیان متمادی به این طرف الحمدالله تا هنوز واقعه رخ نداده است.» این باشنده نیمروز تاکید می‌کند که تا کنون اکثریت مردم مخالفت خود را از انتقال مرکز نیمروز به منطقه غرغری، نشان داده‌اند و این طرح به‌صورت مطلق از سوی مردم، مردود شمرده می‌شود.
شماری از جوانان نیمروز نیز می‌گویند که در طی سالیان متمادی باشنده‌گان این ولایت در شهر زرنج مصارف هنگفتی کرده‌اند. به گفته آنان، این‌ شهر پس از سال‌ها رونق و چهره شهر را به خود گرفته و انتقال آن در شرایط دشوار اقتصادی، جفا به حق مردم این ولایت است.
وحیداحمد، یکی از جوانان نیمروز، می‌گوید که با گذشت سال‌ها، حکومت‌ها تا هنوز نتوانسته‌اند برای ادارات دولتی تعمیر بسازند و اکثریت اداره‌ها در خانه‌های اجاره‌ای به سر می‌برند. به گفته او، در شرایط بد اقتصادی، انتقال مرکز نیمروز به غرغری دشمنی با مردم است. آقای احمد تاکید می‌ورزد: «مردم هر چه در توان داشتند، در زرنج مصرف کردند، آبادی کردند. امکانات زیادی از جمله برق، مخابرات، انترنت، مکاتب، پوهنتون‌ها و سایر خدماتی که این‌جا داریم، در غرغری وجود ندارد و انتقال مرکز به این منطقه امکان ندارد.»
باشنده‌گان نیمروز می‌‌گویند که تقریبا اکثریت مردم با انتقال مرکز از زرنج به غرغری مخالفند، اما طالبان تلاش دارند تا مرکز این ولایت را به ساحه‌ای «پشتون‌نشین» انتقال بدهند. آنان تاکید می‌‌کنند که طالبان به جای تطبیق اهداف قومی خود، به مشکلات مردم فقیر ولسوالی‌های کنگ، چخانسور و چهاربرجک رسیده‌گی کنند تا آنان از شدت خشک‌سالی مناطق خود را ترک نکنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.