• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

قول گام‌های بلند در حرکت به سوی حذف گازهای گلخانه‌ای در کنفرانس کاپ ۲۸

  • کد خبر : 10665
  • 11 قوس 1402 - 21:28
قول گام‌های بلند در حرکت به سوی حذف گازهای گلخانه‌ای در کنفرانس کاپ ۲۸
کشورها و شرکت‌های نفتی حاضر در گفتگوهای اقلیمی سازمان ملل قول داده‌اند در زمینه مهار گرمایش زمین گام های بلندی بردارند.

حدود ۱۰۰ کشور قول دادند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کنند.
حدود ۵۰ شرکت نفت و گاز از جمله شرکت عظیم نفتی آرامکو عربستان قول دادند بعد از ۲۰۵۰ دیگر گازهای گرمایشی وارد اتمسفر زمین نکنند.
البته این قول فقط مرحله تولید را در بر می‌گیرد، نه سوزاندن سوخت‌های فسیلی. منتقدان گفتند که این تاثیری قابل توجه بر مقابله با تغییر اقلیم نخواهد داشت.
اما کشورهای حاضر در اجلاس کاپ ۲۸ در دوبی – که قول دادند انرژی‌های نوین را سه برابر کنند – گفتند که این کمک خواهد کرد سوخت‌های فسیلی حداکثر تا سال ۲۰۵۰ از سیستم انرژی جهان حذف شود.
حامیان این برنامه از جمله اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی، میزبان کاپ ۲۸، می‌خواهند که این قول در توافق نهایی این اجلاس گنجانده شود تا تقریبا همه ۲۰۰ کشور حاضر در کنفرانس آن را امضا کنند.
گروه‌های اقلیمی با احتیاط از قول گسترش تولید انرژی های تجدیدپذیر استقبال کردند، اما گفتند که تعهد ارائه شده از سوی شرکت‌های نفت و گاز «سبزنمایی» است.
پروفسور بیل هِیر، مدیر «کلایمت آنالیتیکس» و نویسنده گزارش‌های متعدد تغییر اقلیم سازمان ملل گفت: «من خیلی شک دارم.»
او گفت: «چالش واقعی برای بخش نفت و گاز این است که از تولید نفت و گاز فاصله بگیرند. هر گام دیگری واقعا بی‌اهمیت است.»
فاتح بیرول از سازمان بین‌المللی انرژی (آی‌اِی‌ای) گفت که صنعت سوخت‌های فسیلی باید تصاعد ناشی از مراحل تولید را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد، یعنی ۲۰ سال زودتر از آنچه قول آن داده شده است. این ۱۵ درصد کل تصاعد جهان را شامل می‌شود و این حتی پیش از آن است که گازهای ناشی از سوزاندن محصولات آنها را در خودروها و خانه‌ها در نظر بگیریم.
او گفت که این صنعت اکنون در دوبی «رو در روی واقعیت قرار گرفته… آیا شریک باقی جهان خواهد شد… یا به طرح‌های تجاری خود خواهد چسبید؟»
سلطان جابر، رئیس کاپ ۲۸، روز شنبه در سخنانی در این اجلاس گفت که با قول تازه «کشورها و شرکت‌های بیشتری از بخش‌های بیشتری نسبت به هر زمان در گذشته، برای تحقق هدف مهم ۱.۵ درجه سانتیگراد صف آرایی کرده‌اند.»
رهبران جهان در نشست سال ۲۰۱۵ اقلیمی پاریس قول دادند میانگین دمای زمین نسبت به دوران ماقبل صنعتی از ۱.۵ درجه بالاتر نرود.
سوزاندن مقادیر عظیمی نفت، گاز و زغال عامل تغییر اقلیم است، با این حال رهبران هنوز نمی‌توانند بر سر سرعت ترک آنها توافق کنند.
آقای جابر قول روز شنبه را «یک گام اول بزرگ» خواند.
او گفت: «درحالی که خیلی از شرکت‌های ملی نفت برای اولین بار اهداف صفر خالص تا ۲۰۵۰ را اتخاذ کرده‌اند، می‌دانم که آنها و دیگران می‌توانند و باید بیشتر تلاش کنند. ما می‌خواهیم کل این صنعت ۱.۵ درجه سانتیگراد را در دسترس نگاه دارد و حتی اهداف بلندتری برای کربن‌زدایی معین کند.»
امارات متحده عربی می‌گوید که «منشور کربن‌زدایی»، مهار تغییر اقلیم را تسریع خواهد کرد چون شرکت‌های نفت و گازی که مسئول ۴۰ درصد تصاعد جهان هستند قول داده‌اند تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برسند.
رسیدن به صفر خالص یعنی گازهای گلخانه ای بیشتری به اتمسفر اضافه نشود.
با این حال کارول مافِت، رئیس «مرکز قوانین بین‌المللی محیط زیست» گفت که تنها راه «کربن‌زدایی» از نفت و گاز توقف تولید آنها «به سرعت، به طور کامل و به طور دایمی» است.
«هرچیزی کمتر از این فقط سبزنمایی بیشتر از طرف این صنعت است.»
پنجاه شرکتی که همچنین شامل شرکت نفت ملی امارات متحده عربی می‌شود، همچنین قول داده‌اند تصاعد گاز متان که در فرآیند تولید نفت و گاز منتشر می‌شود را تا ۲۰۳۰ کاملا متوقف کنند. متان عمر خیلی کمتری از دی اکسید کربن در اتمسفر دارد اما اثر گرمایشی آن خیلی بیشتر است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز شنبه در این گفت‌وگوها گفت که جهان باید سوخت‌های فسیلی را به موقع «ترک کند» تا جهان بتواند مانع فراتر رفتن افزایش دما از ۱.۵ درجه سانتیگراد شود.
تینا استایگ، فرستاده اقلیمی جزایر مارشال، که یکی از آسیب‌پذیرترین ملل در برابر تغییر اقلیم است گفت: «شتاب سریع انرژی‌های پاکیزه لازم است، و ما خواستار سه برابر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر شده‌ایم. اما این فقط نیمی از راه حل است. این قول نمی‌تواند کشورهایی که همزمان درحال گسترش تولید سوخت‌های فسیلی هستند را دوستان طبیعت جلوه دهد.»
ریاست امارات متحده عربی بر این کنفرانس باعث انتقاد شده است، چون این یکی از ده کشور بزرگ تولیدکننده نفت و گاز در جهان است و سلطان جابر رئیس کاپ ۲۸ ریاست شرکت عظیم ملی نفت ابوظبی (ادناک) را به عهده دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10665

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.