• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
داکتران:

استفادۀ دوامدار از کمپیوتر و تلفن همراه باعث سردردی، خشکی و تضعیف چشم می‌گردد

  • کد خبر : 10733
  • 18 قوس 1402 - 19:39
استفادۀ دوامدار از کمپیوتر و تلفن همراه باعث سردردی، خشکی و تضعیف چشم می‌گردد
برخی داکتران چشم استفادۀ دوامدار کمپیوتر و تلفن همراه را برای چشمان مضر دانسته توصیه می‌کنند که برای محافظت چشمان حین کار، در کنار رعایت فاصلۀ چشم با این وسایل از۴۰ تا ۶۰ سانتی متر، از عینک‌های انتی رفلکس استفاده شود.

همچنان این داکتران می‌گویند، در اتاقی که با وسایل الکترونیکی کار می‌کنید باید روشنی کافی وجود داشته باشد و نیز صفحۀ کمپیوتر طوری عیار گردد تا وضیعت سر و گردن حالت عادی را داشته باشد.
قابل تذکر است که با پیشرفت تکنالوژی معاصر، روز به روز استفاده از وسایل الکترونیکی چون موبایل، کمپیوتر وغیره گسترش یافته، اما داکتران استفادۀ بی‌رویه از این وسایل را برای چشمان مضر می‌دانند.
داکتران: استفادۀ متداوم و بی‌رویه از تلفن همراه و کمپیوتر دید چشمان را کم می‌سازد
داکتر محمدیوسف عثمان، متخصص امراض و جراحی چشم و رئیس «کلینیک تخصصی چشم عثمان مسلم» گفت که تلفن همراه، کمپیوتر و نور غیره اشیای الکترونیکی که با چشم برخورد می‌کند، برای چشمان مضر است؛ زیرا از این وسایل شعاع مضر انعکاس می‌کند.
موصوف استفادۀ بی‌رویه از این وسایل را برای چشمان خطرناک دانسته و توصیه کرد که حین استفاده از این وسایل از عینک‌های محافظتی (عینک های انتی رفلکس) استفاده صورت گیرد؛ زیرا این عینک‌ها بازتاب نور را به حداقل می‌رساند.
در همین حال، داکتر مرتضی احمدی متخصص امراض و جراحی چشم دیپارتمنت چشم «شفاخانۀ ایمرجنسی» در شهر کابل وعضو هیئت رهبری انجمن داکتران چشم افغان گفت که استفادۀ بی‌رویه از تلفن همراه و کمپیوتر سبب سردردی، خشکی چشم و ضعیف شدن دید چشم می‌گردد.
وی توصیه کرد: «زمانی‌که از کمپیوتر و یا موباییل استفاده می‌کنیدف برای محافظت از چشم باید نور مبایل یا کمپیوتر را به حالت نورمال قرار دهیم و صفحۀ وسیلۀ الکترونیکی را طوری عیار نماییم که وضیعت سر و گردن حالت عادی را داشته باشد، خمیده یا برجسته نباشد.»
موصوف در ادامه اضافه کرد که حین کار با کمپیوتر و تلفن همراه فواصل را رعایت کنید تا به چشمان آسیب نرسد، طور مثال بین شخص و کمپیوتر دیسک تاپ ۵۰ تا۶۰ سانتی متر فاصله، میان شخص و کمپیوتر لپ تاپ بین ۴۰تا۵۰ سانتی متر و بین شخص و موباییل و تبلیت فاصله باید بین ۳۰ تا۴۰ سانتی متر مدنظر گرفته شود.
همچنان، داکتر همت‌الله سنگروال، مؤظف در «شفاخانه نور» واقع دارالامان ، نیز نظر مشابه دارد و می‌افزاید که استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی تکالیف تاری دید ، سردردی، درد شانه و گردن، قرمزی چشم، خشکی چشم و مشکل در تمرکز نزد فرد ایجاد می‌کند.
وی نیز توصیه می‌کند که حین کار کردن با کمپیوتر و موبایل نوشته‌های خود را با اندازۀ کلانتر بگیرید، حین استفادۀ دومدار برخی ورزش‌ها چون پلک زدن و بستن چشم‌ها را مدنظر داشته باشید.
موصوف پلک زدن در جریان کار با کمپیوتر و موبایل را ضروری و جبری پنداشته و افزود: «اگر پلک زدن کمتر باشد باعث خشکی چشم و بروز حساسیت چشم مغشوشیت بینایی و احساس خسته‌گی در چشمان می‌گردد، قانونی وجود دارد که بنام ۲۰ در ۲۰ نامیده می‌شود که یعنی بعد از هر بیست دقیقه برای بیست ثانیه تفریح کاری برای چشم بدهید.»
کسانی که از موبایل و کمپیوتر بیشتر استفاده کرده‌اند، دید چشمان شان ضعیف شده‌است
مریم، باشندۀ کارتۀ پروان شهر کابل که از شش سال به این‌سو عینک استفاده می‌کند گفت: «در صنف دوازدهم مکتب زمانی‌که برای امتحان کانکور آمادگی می‌گرفتم بیشتر درس‌هایم را که به شکل سافت در موباییل و کمپیوترم داشتم می‌خواندم بعد از آن چشمانم ضعیف شد.»
همچنان، راحله که از دو سال به این‌سو دید چشم‌هایش کمتر شده می‌گوید که سردردی، سرگنسی و دلبدی داشت و تلویزیون را که مشاهده می‌کرد، متونی که در تلویزون نوشته می‌شد به‌طور درست دیده نمی‌توانست، برای معاینه چشم به داکتر مراجعه کرد وعینک برایش توصیه کرد.
موصوف گفت همه روزۀ هشت ساعت کار با کمپیوتر در دفتر ازعینک نمره و ضد شعاع کمیپوتر برای درمان چشم هایش استفاده می‌کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10733

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.