• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

صادرات پاکستان به افغانستان افزایش یافته است

  • کد خبر : 10766
  • 21 قوس 1402 - 19:57
صادرات پاکستان به افغانستان افزایش یافته است
بانک مرکزی پاکستان از افزایش ۲.۶۵ درصدی صادرات این کشور به افغانستان طی چهار ماه سال روان مالی (۲۰۲۳-۲۴) خبر داده است.

در گزارش این بانک آمده است که از جولای تا اکتوبر صادرات پاکستان به افغانستان حدود ۱۸۶.۷ میلیون دالر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال مالی قبل این رقم کمتر از ۱۷۶.۲ میلیون دالر بود.
اما آمار این بانک نشان می‌دهد که واردات پاکستان از افغانستان از جولای تا اکتوبر سال مالی روان، ۸۱.۳۰ درصد کاهش یافته است.
افغانستان بیشتر میوه‌ خشک و تازه و زغال سنگ به پاکستان صادر می‌کند، اما صادرات زغال سنگ نیز به میزان زیادی کاهش یافته است.
خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که افغانستان بیشتر مواد غذایی به شمول برنج و آرد از پاکستان وارد می‌کند.
همچنان او افزود که سمنت، پلاستیک، تکه و ادویه از دیگر اقلام وارداتی افغانستان از پاکستان است.
الکوزی تایید کرد که سطح تجارت پاکستان با افغانستان بسیار کاهش یافته است و افزود: “ما قبلاً سه میلیارد دالر با پاکستان تجارت می‌کردیم که اکنون به یک میلیارد دالر کاهش یافته است، از سوی دیگر صادرات افغانستان به پاکستان نیز بسیار کاهش یافته است”.
الکوزی گفت که افغانستان در حال حاضر راه‌های بدیل برای تجارت خود پیدا کرده است، از جمله تجارت با ایران که تا دو و نیم میلیارد دالر در سال می‌رسد.
همچنان او افزود که علاوه بر این، تجارت افغانستان با چین و هند نیز افزایش یافته و تجارت افغانستان با آسیای میانه به ۸۰۰ میلیون دالر رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی که در چهارم دسمبر نشر شد، با وجود کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان به پاکستان، همچنان این کشور بزرگترین بازار صادراتی افغانستان است.
آمار این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان ۵۴ درصد کالاهای تجارتی‌اش را به پاکستان صادر می‌کند که ۷۳ درصد صادرات شامل مواد غذایی و زغال سنگ است.
اما این بانک تایید کرده است که در مجموع صادرات افغانستان در سال روان میلادی به پاکستان، ۱۹ درصد کاهش یافته است.
همچنان بانک جهانی گفته است که افغانستان ۱۸ درصد مواد و کالاهای مورد نیاز خود را از پاکستان وارد می‌کند و بقیۀ نیاز خود را از ایران، چین و امارات متحدۀ عرب تامین می‌کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10766

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.