• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

میانمار مقام نخست تولید تریاک را از افغانستان گرفت

  • کد خبر : 10763
  • 21 قوس 1402 - 15:18
میانمار مقام نخست تولید تریاک را از افغانستان گرفت
ملل متحد با نشر گزارشی روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) گفت که میانمار به بزرگترین تولید کنندهٔ تریاک در جهان مبدل شده و از افغانستان سبقت گرفته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در این گزارش گفته است که میانمار بین سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به صورت تخمینی ۱۰۸۰ تن تریاک تولید کرده است. این مقدار سه برابر تریاکی است در عین مدت در افغانستان تولید شده است.
بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، میانمار در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۷۹۰ تن تریاک تولید کرده بود.
در این گزارش آمده است: ”به دنبال کاهش کشت تریاک در افغانستان، میانمار حالا بزرگترین منبع تریاک در جهان است.”
بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، تولید تریاک در افغانستان نزدیک به ۹۵ درصد کاهش یافته است. در این گزارش آمده است که طالبان در اپریل ۲۰۲۲ کشت خشخاش را در افغانستان منع کردند و از آن پس، فقط ۳۳۰ تن تریاک در این کشور تولید شده است.
منطقهٔ مرزی موسوم به ”مثلث طلایی” بین میانمار، لاووس و تایلند از دیر زمانی کانون تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر به‌ ویژه متامفتامین و تریاک بوده است.
بر اساس گزارش این ادارۀ ملل متحد، ارزش مجموعی برآورد شده ”اقتصاد تریاک” میانمار بین یک تا ۲.۴ میلیارد دالر است که معادل ۱.۷ تا ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ می‌شود.
کشت خشخاس در میانمار با افزایش سرمایه‌گذاری و شیوه‌های بهتر از جمله آبیاری بهتر و استفاده از کود کیمیایی، پیچیده‌تر شده و این وضعیت احتمالاََ موجب بازدهی محصولات بیشتر شده است.
بر اساس گزارش‌ها، افغانستان که برای چندین سال پیهم، بزرگترین تولید کنندهٔ تریاک در جهان بود، کشت خشخاش در این کشور پس از آن کاهش یافت که مقامات طالبان تعهد کردند تا تولید غیرقانونی مواد مخدر را از بین ببرند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10763

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.