• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد

  • کد خبر : 10770
  • 22 قوس 1402 - 5:06
مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای مثبت ۱۵۳ کشور در برابر ۱۰ کشور مخالف از جمله آمریکا و ۲۳ رای ممتنع، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد.

این قطعنامه اگر چه الزام‌آور نیست اما همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته نشانگر تضعیف موقعیت دولت بنیامین نتانیاهو در ادامه جنگ علیه حماس در غزه است.
این دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف پایان دادن به جنگ در غزه است.
این مجمع در اکتبر گذشته هم قطعنامه ای با هدف برقراری وقفه انسان دوستانه در غزه تصویب کرده بود.
با این حال قطعنامه ماه اکتبر با ۱۲۱ رای موافق در برابر ۱۴ مخالف و ۴۴ ممتنع تصویب شده بود اما قطعنامه امروز با ۱۵۳ رای موافق، ۱۰ مخالف و ۲۳ ممتنع، نشان از حمایت بیشتر کشورها و نارضایتی آنها از ادامه جنگ در غزه دارد.
جنگ در پی حمله خونین هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل آغاز شد. در جریان آن حمله، پیکارجویان حماس ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و حدود ۲۴۰ نفر که اکثرا غیرنظامی بودند و در میان آنها دهها کودک، زن و سالخورده وجود داشت را به عنوان گروگان با خود به غزه بردند.
پس از آن اسرائیل در حملاتی سنگین، با هدف «نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها»، ابتدا به شمال غزه و بعد به جنوب آن یورش برد. حملات زمینی، هوایی و دریایی که بنابر گزارش تشکیلات بهداشتی حماس در غزه تاکنون بیش از ۱۸ هزار کشته از جمله بیش از ۸ هزار زن و کودک برجای گذاشته و بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این نوار باریک ساحلی را آواره کرده است. بیش از ۵۰ هزار نفر مجروح در جریان این جنگ تا کنون ثبت شده‌اند.
پیش از رای‌گیری، سفرای کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر سر قطعنامه غزه یک به یک سخنرانی کردند و در این میان سخنان لیندا توماس گرینفیلد، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل با دقت از سوی حاضران مورد توجه قرار گرفت چرا که تا کنون آمریکا جدی‌ترین مخالف آتش بس در غزه و اصلی‌ترین متحد اسرائیل در جهان بوده است.
خانم گرینفیلد در اظهارات خود تاکید کرد که موضع واشنگتن تمرکز بر فراهم کردن «یک صلح پایدار» میان اسرائیل و فلسطینیان است.
او گفت آمریکا با برخی از موارد در پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده موافق است از جمله این که اوضاع انسانی و شرایط برای غیرنظامیان بسیار بحرانی و سخت است اما همزمان خواستار افزدون یک بند به این پیش نویس است که در آن حمله «شنیع» حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر را محکوم کند.
سفیر آمریکا همچنین گفت علاوه بر درخواست امدادهای انسان‌دوستانه برای صدها هزار غیرنظامی آواره در غزه، باید برای کمک‌های انسان دوستانه به گروگان‌های باقی مانده در دست حماس هم تلاش کرد.
خانم گرینفیلد گفت: «ما باید برای ایجاد پایه‌های یک صلح واقعی و پایدار تلاش کنیم، صلحی که اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بتوانند در سابه آن در کنار هم و در کشور خودشان زندگی کنند».
ساعتی قبل از سخنان سفیر آمریکا در مجمع عمومی، جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا هم گفت اسرائيل در حال از دست دادن حمایت جهانی است.
آقای بایدن در عین‌حال به اختلاف نظر میان دو کشور بر سر آینده غزه اذعان کرد و گفت دولت بنیامین نتانیاهو با راه حل دو کشور مستقل اسرائيل و فلسطین مخالف است.
او در عین حال از نخست‌وزیر اسرائيل خواست با تغییر در محافظه‌کارترین دولت تاریخ اسرائيل کشورش را قوی‌تر کند و راه‌حلی برای بحران اسرائيل و فلسطین بیابد.
سفیر اسرائيل نیز پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع دیگر نمایندگان سخنرانی کرد و با بالاگرفتن پوستری با یک شماره تلفن بر آن گفت: «اگر آتش‌بس واقعی می‌خواهید آدرس درست اینجاست. این شماره تلفن دفتر حماس در غزه است
گیلاد اردان، سفیر اسرائيل پرسید: «اگر کشور شما جای اسرائيل بود چه می‌کرد؟ درخواست آتش‌بس؟ مسکو چه می‌کرد؟ پکن؟ استانبول؟ چطور جواب می‌دادید؟ همه اینجا جواب این سئوال را می‌دانند. به اعضای حماس بگویید اسلحه‌اشان را زمین بگذارند، خود را تسلیم کنند و گروگان‌ها را بازگردانند. این کار آتش‌بسی همیشگی را به بار خواهد آورد. چرا اینکار را نمی‌کنید؟ چرا حماس را مسئول نمی‌کنید. آتش‌بس تنها حاکمیت ترور حماس را طولانی می‌کند و من از تمامی کشورهای عضو مجمع عمومی می‌خواهم که علیه این قطعنامه رای بدهند.»
رای مجمع عمومی چه چیزی را تغییر می‌دهد؟
سازمان‌های امداد که هفته‌هاست درخواست خود را برای آتش‌بس تکرار می کنند از رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرده‌اند اما می‌دانند که این قطعنامه الزام‌آور نیست، رای آن جنبه نمادین دارد و بعید است که چیزی را در میدان جنگ تغییر دهد.
آنگونه که پیداست کارکنان سازمان‌های امدادی تنها می‌خواهند وظیفه‌شان را در این جنگ انجام دهند. از غیرنظامی‌هایی که در جنگ گرفتار شده‌اند حمایت کنند، هم مردم غزه و هم گروگان‌های اسرائيلی.
اما شدت جنگ تا جایی است که با کاروان‌های امدادی در رفح، بیرون دروازه غزه گرفتار شده‌اند.
صبح روز سه‌شنبه، ریچارد پیپرکورن رییس هیات سازمان بهداشت جهانی در غزه میزان مخاطرات این ماموریت را توصیف کرد و گفت کارکنان امداد مجروحانی با حال وخیم را در گوشه تمامی اتاق‌ها، راهروها، حیاط پیدا کرده‌اند و بیمارستان را «منطقه فاجعه» خواند.
هیات سازمان بهداشت جهانی هنگام رفتن به بیمارستان هدف آتش‌باران قرار گرفت. دکتر پیپرکورن گفت در راه برگشت و تخلیه بیماران بدحال،‌ هم معطلی طولانی در ایستگاه‌های بازرسی ارتش اسرائيل جان بسیاری از مجروحان را که حال وخیمی داشتند به خطر انداخته است.
به گفته ایموجن فولکز حتی با رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آتش‌بس سازمان‌های امداد می‌گویند تعمیر و عملیاتی کردن بیمارستان‌هایی که در این جنگ ویران شده‌اند ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10770

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.