• امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
0

محکمۀ پاکستان رسماً عمران خان را به افشای اسرار حکومت متهم کرد

  • کد خبر : 10778
  • 22 قوس 1402 - 9:28
محکمۀ پاکستان رسماً عمران خان را به افشای اسرار حکومت متهم کرد
یک محکمه در پاکستان، امروز چهارشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) عمران خان، صدراعظم پیشین آن کشور را رسماً به افشای اسرار حکومت متهم کرد، حکمی که سد دیگری را سر راه خان برای رقابت در انتخابات آن کشور ایجاد می‌کند.

وکلای مدافع عمران خان، تاکنون به این تصمیم محکمه، واکنشی نشان نداده اند، اما وکیل مدافع شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پیشین پاکستان، در یک پست در رسانه‌های اجتماعی، گزارش‌های رسانه‌ها را رد کردند که گویا قریشی و عمران خان هر دو شامل این حکم می‌شوند.
عمران خان، ۷۱ ساله در مارچ ۲۰۲۲ ادعا کرد که ایالات متحده در تبانی با اردوی قدرتمند پاکستان در برکناری وی نقش داشته است. او متهم شده است که برای منافع شخصی سیاسی، قانون حفظ محرمیت اسرار رسمی کشور را زیر پا کرده و مکالمات محرمانهٔ سفیر پاکستان در امریکا را افشا کرده است.
به ادعای عمران خان، ظاهراً دونالد لو، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، از اسد مجید خان، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن، خواسته بود تا به رهبری نظامی پاکستان بگوید که عمران خان باید از طریق رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شود، زیرا صدراعظم پیشین آن کشور در مورد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بی‌طرفی اختیار کرده است.
زمانی که روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی تهاجم نظامی تمام عیار را بر اوکراین آغاز کرد، عمران خان در آن روز در یک سفر رسمی به مسکو رفته بود و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ملاقات کرد.
عمران خان مدت‌ها است که از این مکالمه به عنوان مدرکی بر این ادعای خود یاد می‌کند که گویا رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان و برکناری وی از قدرت، نتیجه دخالت ایالات متحده در سیاست پاکستان بوده است.
طبق گزارش رسانه‌های پاکستان، خان این اتهام را رد کرده و گفته است که محتوای مکالمات دپلوماتیک مجید خان از سوی منابع دیگری در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته است.
برای بار نخست، نشریه انترسپت ایالات متحده در ماه اگست سال روان متنی را نشر کرد که گویا مکالمهٔ دونالد لو و اسد مجید خان بوده و این مکتوب توسط مجید خان نوشته شده است. در این متن ادعا شده است که گویا دونالد لو تهدید کرده بود که اگر عمران خان در پاکستان در قدرت بماند، ایالات متحده آن کشور را در عرصهٔ بین‌المللی منزوی خواهد کرد.
به گفتۀ وکلا، اگر خان در این قضیه محکوم شود، بر اساس قانون با ۱۴ سال زندان و حتا حکم اعدام مواجه خواهد شد. این دومین بار است که خان رسماً به خاطر افشای اسرار حکومت محکوم می‌شود. محکمه عالی پاکستان در پیوند به حکم نخست گفته بود که طرزالعمل درست در خصوص این پرونده دنبال نشده بود.
عمران خان در اوایل ماه اگست در پیوند به اتهام فروش تحایف دولتی که در جریان صدارتش در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ دریافت کرده بود، به سه سال زندان محکوم شد.
با آنکه عمران خان از برخی اتهامات وارده تبریه شده است، اما در پیوند به این قضایا به شمول تشویق حامیانش به خشونت و افشای اسرار حکومت، در زندان باقی مانده است. او به دلیل اتهامات فساد اداری از رقابت در انتخابات نیز محروم شده است، اما تیم حقوقی عمران خان برای رهایی وی از زندان به قید ضمانت و نیز لغو احکام وارده تلاش می‌کند.
با اینحال، حکم اخیر محکمۀ پاکستان که عمران خان را رسماً به افشای اسرار حکومت متهم می‌کند، چانس وی را برای رهایی از زندان و شرکت در مبارزات انتخاباتی کم می‌کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10778

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.