• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
گسترش رابطه اقتصادی؛

محور گفت‌وگو با هیات ازبیکستانی

  • کد خبر : 10806
  • 24 قوس 1402 - 11:37
محور گفت‌وگو با هیات ازبیکستانی
هیاتی از ازبیکستان که به افغانستان آمده با مسوولان امارت اسلامی در بلخ درباره‌ی مسایل اقتصادی و تجارتی گفت‌وگو کرده‌اند.

مسوولان امارت اسلامی می‌گویند که در این دیدار درباره‌ی افزایش میزان صادرات از افغانستان و فراهم‌شدن سهولت‌های بیش‌تر از جمله ویزا برای بازرگانان تاکید شده است.
محمد یوسف وفا، والی بلخ گفت: «تمامی مسوولان افغان و بازرگانان می‌خواهند با کشورهای همسایه ارتباط خوب داشته باشند می‌خواهیم با ازبیکستان ارتباطات را بیش‌تر بسازیم.»
از سویی هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که می‌کوشند تا از طریق افغانستان کشورهای آسیای میانه را با جنوب آسیا وصل بسازند.
محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «ما کوشش می‌کنیم افغانستان را مرکز وصل آسیای جنوبی و آسیای مرکزی بسازیم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان بیش‌تر است.»
در همین حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که برای بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور، نیاز است تا روابط سیاسی با کشورهای منطقه نیز مستحکم شود.
میر شکیب میر، آگاه مسایل اقتصادی گفت: «برای بهبود و تحکیم روابط اقتصادی با کشورهای منطقه تا روابط سیاسی هم با این کشورها بهبود پیدا کند و در پهلوی آن روی ‌پروژه‌های مشترک که بتواند منافع اقتصادی کشورها را بطور جمعی تامین بکند، کار شود.»
سیر قریشی، آگاه دیگر مسایل اقتصادی گفت: «این حرکات بیش‌تر سیاسی است و تا زمانی‌که سرنوشت امارت اسلامی به خصوص به رسمیت شناختن از این‌ها زمینه فراهم شود ولی ادامه این گفت‌وگوها یک گام مثبت است.»
پیش از این، برخی از رسانه‌های ازبیکستان از امضای قرارداد‌های بازرگانی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی در بخش صادرات و واردات میان افغانستان و ازبیکستان خبر داده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10806

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.